اخذ استاندارد ایزو 26000 | سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی

آشنایی با ایزو ۲۶۰۰۰
شرح مختصر
استاندارد ایزو 26000
عنوان استاندارد: سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی
شماره استاندارد: ISO 26000:2010
تاریخ انتشار: سال 2010
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: مدیریت و کنترل ریسک‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی
مزایا:ایجاد انگیزه و افزایش حس همکاری
اخذ گواهینامه ایزو

استاندارد Iso 26000 چیست؟ (سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی)

استاندارد ایزو 26000 خلاصه ای از مسائل عمده ای را ارائه می دهد که هر سازمان باید به آن توجه کند. این موضوعات شامل حفظ محیط زیست، حفاظت از کارکنان، اخلاق تجاری و احترام به حقوق بشر است.

استاندارد ISO 26000 محدوده اجرای یک سیاست CSR را تعریف می کند. برای توسعه یک چارچوب دقیق برای این مفهوم، لازم است به یک استاندارد بین المللی شناخته شده مراجعه شود. اینجا جایی است که ISO، سازمان بین المللی استاندارد، که قدرت آن در بیش از 164 کشور شناخته شده است، وارد می شود.

به این ترتیب، این ساختار مجموعه ای از استانداردهای مرجع بین المللی را ارائه می دهد که زمینه ها و بخش های مختلف مانند CSR و البته انتشار گازهای گلخانه ای را پوشش می دهد. در این راستا، استاندارد ایزو 26000 ابزاری ضروری برای کمک به سازمان‌ها در کاهش تأثیرات خود بر محیط‌زیست است.

این گواهینامه در سال 2010 توسعه یافته و جنبه های اساسی، مضامین و دستورالعمل های مفهوم CSR را مطابق با تعریف موضوع صادر شده در سال 2001 توسط اتحادیه اروپا تعیین می کند. علاوه بر این، این استاندارد یک چارچوب محکم برای شروع بحث در مورد CSR و توسعه یک استراتژی مرتبط ارائه می دهد.

کاربرد ISO 26000

همانطور که در مطالب بالا نیز ذکر شد، استاندارد ایزو 26000 گواهینامه ارائه نمی کند، اما رویکرد آن می تواند توسط عوامل خارجی ارزیابی شود که به کسب و کار شما امتیاز می دهند. در حقیقت این گواهی، یک روش قابل اعتماد برای ارزیابی خط مشی CSR شرکت شما در برابر هفت اصل اساسی ISO 26000 ارائه می دهد.

استاندارد ایزو 26000 به عنوان سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی (CSR) در سازمان‌ها دارای کاربردهای متعددی است. در زیر به برخی از کاربردهای این استاندارد اشاره می‌کنیم:

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو Ifs | گواهینامه ایمنی مواد غذایی

بهبود روابط با ذینفعان

استاندارد ایزو 26000 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با ذینفعان خود، از جمله مشتریان، کارکنان، جامعه محلی، سرمایه‌گذاران و سایر ارکان جامعه، روابط بهتری برقرار کنند و نیازها و انتظارات آنها را برآورده کنند.

ارزیابی تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی

با استفاده از استاندارد ایزو 26000، سازمان‌ها می‌توانند تأثیرات فعالیت‌های خود را بر جامعه و محیط زیست ارزیابی کرده و بهبود‌های لازم را در نظر بگیرند. این گواهینامه به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مسئولیت‌پذیری و پایداری را در فعالیت‌های خود اعمال کنند.

تعیین استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی

استاندارد ایزو 26000 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی خود را تعیین کرده و در تمام فعالیت‌های خود این استراتژی را رعایت کنند. این استاندراد به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا به طور هماهنگ با ارزش‌ها و انتظارات جامعه عمل کرده و نقش خود در توسعه پایدار را ایفا کنند.

گزارش مسئولیت اجتماعی

گواهینامه ایزو 26000 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور شفاف و مستند، گزارش‌های مربوط به عملکرد خود را ارائه دهند.

مزایای استاندارد ISO 26000

با توجه به توسعه پایدار (SD)، دستورالعمل‌های تعیین شده توسط استاندارد ایزو 26000 می‌تواند به عنوان سهم عمده‌ای در اتخاذ شکلی از رشد اقتصادی که مبتنی بر چشم‌انداز بلندمدت است و محدودیت‌های اکولوژیکی و اجتماعی را ادغام می‌کند، دیده شود.

مفهوم توسعه پایدار که مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را پوشش می دهد، با بیشتر موضوعات تحت پوشش استاندارد ISO 26000 همپوشانی دارد. مزایای مهم این گواهی عبارتند از:

  • بازاریابی پایدار
  • مزیت رقابتی
  • شهرت و تصویر برند
  • انگیزه، تعهد و بهره وری کارکنان
  • توانایی حفظ یا جذب مشتریان و کارکنان
  • روابط با دولت، رسانه ها، مشاغل، تامین کنندگان
  • چشم انداز کلی مالکان، سرمایه گذاران، جوامع و حامیان مالی
سیستم مدیریت مسئولیت پذیری اجتماعی ISO 26000 چیست
آشنایی کامل با بند ها و الزامات استاندارد ISO 26000

اصول و قوانین استاندارد ایزو 26000

هنگام توسعه برنامه های اقدام، شرکت ها می توانند آنها را بر اساس هفت اصل اساسی استاندارد ISO 26000 (هر کدام استراتژی های مختلف برای اقدام را پوشش می دهند) که به شرح زیر است، قرار دهند:

حقوق بشر: تبعیض، حقوق مدنی و سیاسی، حقوق کار و غیره.

روابط و شیوه های کاری: روابط کارفرما یا کارمند، حفاظت اجتماعی، بهداشت و ایمنی در محل کار

مسئولیت زیست محیطی: پیشگیری از آلودگی، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و غیره.

شیوه های عملیاتی منصفانه: اقدامات ضد فساد، رقابت منصفانه

حمایت از مصرف کننده: شیوه های بازاریابی منصفانه، حفاظت از سلامت و حریم خصوصی مصرف کننده

کمک به توسعه پایدار: مشارکت جامعه، ایجاد شغل، آموزش

با توجه به مطالب بیان شده در بالا در می یابیم که استاندارد ایزو 26000 یک نقشه راه در رابطه با هر یک از این موضوعات ارائه می دهد. این دستورالعمل ها در چندین زمینه اعمال می شود و کل محدوده عملیات شرکت را پوشش می دهد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 21001 | مدیریت مراکز آموزشی

هزینه گواهی ایزو 26000

هزینه استاندارد ایزو 26000، که یک سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی است، متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل ماهیت سازمان، مراحل موجود در سیستم مدیریت، نیازهای خاص سازمان و سطح انگیزه و تمرکز سازمان برای اجرای این استاندارد می‌شود. بنابراین، بدون داشتن اطلاعات دقیق درباره شرایط خاص سازمان و تقاضاهای آن، نمی‌توان هزینه دقیق را تخمین زد.

برای مشخص کردن هزینه استاندارد ایزو 26000 برای سازمان خود، بهتر است با مشاوران یا شرکت‌های معتبری که در زمینه استانداردهای مدیریتی فعالیت می‌کنند، تماس بگیرید. آنها می‌توانند براساس نیازها و ویژگی‌های شرکت شما، یک برآورد هزینه را ارائه دهند. برای مثال وب‌سایت ما یکی از این منابع معتبر است و متخصصان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

ایزو 26000 برای چه سازمان هایی مناسب است؟

استاندارد ایزو 26000 شامل صدور گواهینامه نمی شود، زیرا این استاندارد از دستورالعمل ها تشکیل شده است نه الزامات. به همین دلیل است که بر خلاف سایر استانداردهای شناخته شده ISO منجر به صدور گواهینامه نمی شود.

با این حال، کاری که انجام می دهد این است که مفهوم مسئولیت اجتماعی را روشن کند، به شرکت ها و سازمان ها کمک کند تا این اصول را به عمل تبدیل کنند، و بهترین شیوه ها را در CSR در سراسر جهان به اشتراک بگذارند.

هدف آن از سازمان ها، صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها، از همه نوع است. بنابراین این یک سیستم مدیریتی نیست، بلکه رویکردی است که اجرای آن می تواند توسط ارگان های مستقل ارزیابی شود. پس در نتیجه همه سازمان ها و شرکت ها می توانند از آن استفاده کنند.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب استاندارد ایزو 26000 را معرفی کردیم. این گواهینامه به عنوان یک سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی خود را توسعه و بهبود ببخشند.

این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا رویکردهای مستدام در کسب و کارهای خود برقرار کرده و مسئولیت‌های اجتماعی را در همه سطوح سازمانی داشته باشند.

با اجرای استاندارد ایزو 26000، سازمان‌ها قادر خواهند بود:

  • مسئولیت‌های اجتماعی خود را شناسایی کرده و مدیریت کنند.
  • برای موفقیت و پایداری در محیط کسب و کار، با سایر ارکان جامعه و محیط زیست همکاری کنند.
  • اصول و ارزش‌های اخلاقی را در سازمان شناسایی کرده و به آنها عمل کنند.
  • رویکردهای جدیدی را در مدیریت مسئولیت اجتماعی پیاده کرده و تدابیر عملی مرتبط را اجرا کنند.
  • ریسک‌های مربوط به مسئولیت اجتماعی را شناسایی و مدیریت کنند.
این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 37000 | ایزو اداره سازمان ها

به طور خلاصه، استاندارد ایزو 26000 به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا نقش خود را در اجتماع و محیط زیست بشناسند و به طور هماهنگ و پایدار در جهت توسعه پایدار همه ارکان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی عمل کنند.

لازم به ذکر است که برای دریافت این گواهی و هر نوع گواهینامه بین‌المللی دیگری می توانید از مشاوران و متخصصان ما کمک بگیرید.

سوالات متداول

ISO 26000 و دستورالعمل های OECD چیست؟

ISO 26000 بیان می‌کند که هدف کلی سازمان به حداکثر رساندن سهم خود در توسعه پایدار است، در حالی که دستورالعمل‌های OECD کمک‌های مثبتی را که شرکت‌های چندملیتی می‌توانند در پیشرفت اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی داشته باشند و به حداقل رساندن اثرات منفی تشویق می‌کند.

آیا ISO 26000 فقط برای شرکت های بزرگ است؟

استاندارد ایزو 26000 برای همه سازمان‌ها، از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ، با هدف استانداردسازی بهترین شیوه‌های CSR در سراسر جهان طراحی شده است. بنابراین همه شرکت ها و سازمان ها واجد شرایط پذیرش استاندارد ISO 26000 هستند.

چه استانداردهای دیگری با توسعه پایدار مرتبط است؟

استاندارد ISO 26000 تنها استاندارد مربوط به مسائل SD و CSR نیست. توسعه پایدار دارای سه اصل محیطی، اجتماعی و کیفیت است. سه استاندارد بین المللی برای هر یک از این جنبه ها وجود دارد که شامل ISO 14001، OHSAS 18001 و ISO 9001 است. استاندارد ایزو 14001 الزامات عمومی را برای یک سیستم مدیریت زیست محیطی برای شناسایی و کنترل اثرات زیست محیطی فعالیت ها، محصولات یا خدمات یک شرکت تعریف می کند.

استاندارد OHSAS 18001 الزامات عمومی سیستم مدیریت ایمنی و سلامت کارکنان را برای شناسایی و مدیریت شرایط کاری و خطرات سلامتی مشخص می کند. استاندارد ISO 9001 الزامات عمومی را برای یک سیستم مدیریت کیفیت برای تضمین و بهبود رضایت مشتری شناسایی می کند.

چه کسی ISO 26000 را تهیه کرده است؟

این استاندارد توسط گروه های مدیریت فنی ISO/TMBG تهیه شده است.

پیاده‌سازی استاندارد ایزو 26000 چه فوایدی برای سازمان‌ها دارد؟

پیاده‌سازی استاندارد ایزو 26000 برای سازمان‌ها فوایدی ارزشمند دارد از جمله: بهبود روابط با ذینفعان، شناسایی و مدیریت تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی، تعیین استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی، گزارشگری مسئولیت اجتماعی، بهبود شفافیت و اعتماد عمومی، و توسعه پایدار و مستدام در کسب و کار.

چگونه می‌توان استاندارد ایزو 26000 را اجرا کرد؟

اجرای استاندارد ایزو 26000 نیازمند فرآیندی است که شامل مراحل شناسایی و تحلیل تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی، تعیین استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی، اجرای تدابیر و برنامه‌های مربوطه، ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و گزارشگری مسئولیت اجتماعی می‌باشد.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید