اخذ گواهینامه HSE سیستم مدیریت ایمنی، سلامت و محیط زیست

اخذ گواهینامه HSE حقوقی

هر کسی که در محیط های خطرناک کار می کند در صورت عدم آموزش ایمنی در معرض خطر آسیب جدی یا حتی مرگ قرار می گیرد. به همین دلیل است که اخذ گواهینامه ایزو HSE اهمیت بسیار زیادی دارد. این گواهینامه به دو دسته حقیقی و حقوق تقسیم می شود. در مقالات قبلی در مورد مدرک HSE صحبت کردیم، در این مطلب نیز می خواهیم گواهی HSE حقوقی را معرفی کنیم.

گواهینامه HSE شامل مدیریت و کنترل تمام جنبه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت، با تمرکز بر خطرات و پیشگیری از حوادث بزرگ است. امروزه گواهینامه HSE به عنوان یکی از مهم ترین گواهینامه ها در صنایع مختلف از جمله نفت و گاز، صنعت دریایی، تولیدی، ساختمانی، مهندسی کاربرد دارد. HSE شامل روش ها، فرآیندها و مقررات مورد نیاز برای محافظت از مردم، کارگران و محیط زیست در برابر آسیب است. در ادامه با نحوه دریافت ایزو اچ اس ای و مزایای آن آشنا می شویم.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت پنهان کردن سرفصل ها

گواهینامه ایزو HSE چیست؟ (سیستم مدیریت ایمنی، سلامت و محیط زیست)

گواهینامه HSE (Health, Safety, and Environment) یک موضوع حیاتی در حفاظت از ایمنی کارگران و مسائل زیست محیطی است. اگر در بخش صنعت کار می کنید، اخذ مجوز HSE.MS فوری می تواند به محافظت از سلامتی افراد در برابر صنایع خطرناک مانند ساخت و ساز، نفت، گاز و معدن کمک کند.

این گواهی برای مدیریت و کارکنان آموزش های خاصی را ارائه می دهد که فاکتورهای ایمنی را در سازمان خود رعایت کنند. به طور کلی استانداردهای سیستم مدیریت ایزو اچ اس ای برای ایمنی، سلامت و محیط زیست، مجموعه‌ای از رویکردها، راهنماها و معیارها هستند که به شرکت ‌ها و سازمان ‌ها کمک می ‌کنند تا بهبودهایی در زمینه‌ های ایمنی کارکنان، حفاظت از محیط زیست و بهداشت و سلامت کارکنان خود اعمال کنند.

هدف اصلی ایزو HSE، ایجاد فرهنگ کاری ایمن، پاک و سالم در محیط‌های کاری است. با اجرای این سیستم مدیریت، سازمان‌ ها می ‌توانند ریسک ‌ها و خطرات مرتبط با فعالیت ‌هایشان را شناسایی کرده، اقدامات ایمنی و پیشگیرانه متناسب با آنها را اتخاذ کنند و بدین ترتیب محیط کاری ایمن‌تر و سالم‌تری را برای کارکنان خود فراهم آورند. به طور کلی این گواهینامه مختص مراکز اداری، سازمان ها، شرکت ها و کارخانجات است.

صدور گواهینامه HSE فوری
اخذ گواهینامه HSE چه مزایایی دارد؟

مزایای اخذ گواهینامه ایزو HSE

اخذ گواهینامه ایزو HSE اثبات می‌ کند که سازمان یا شرکت مرتبط با استانداردهای بین‌المللی مدیریت ایمنی، سلامت و محیط زیست کار می ‌کند و تعهد دارد که این اصول را به درستی اجرا کند. این گواهینامه به سازمان ‌ها کمک می ‌کند تا اعتماد مشتریان، افزایش بهره‌وری و بهبود ارتباط با مراجعه‌کنندگان را به دست آورند. داشتن گواهینامه HSE مزایای زیادی هم برای فرد و هم برای شرکت دارد. برخی از این مزیت ها عبارتند از:

  • بهبود ایمنی در محل کار
  • محافظت از محیط زیست
  • کاهش بار اقتصادی
  • کاهش هزینه های درمانی
  • هزینه های اداری
  • افزایش امنیت شغلی
  • کاهش هزینه بیمه
  • بهبود روحیه کارکنان
  • افزایش شهرت سازمان
  • کاهش بیماری ها، جراحات و مرگ و میرها
  • افزایش انطباق با مقررات
  • تشویق مشاغل به تعهد به سلامت و ایمنی
  • ایجاد یک سیستم مدیریت با استانداردهای تعیین شده
این مقاله را حتما بخوانید:  استاندارد ايزو در مشتری مداری

مشاوره، مستندات، استقرار، مميزی، صدور ايزو HSE

مستندات ایزو HSE به عنوان یک سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و زیست محیطی است. گواهینامه ایزو HSE در بسیاری از سازمان ‌ها پیاده‌سازی شده و شامل اصول و قوانین خاصی است. این اصول و قوانین شامل روش ‌ها، خط‌مشی ‌ها، دستورالعمل ‌های عملیاتی و فرم ‌های اجرایی برای ایجاد یک سیستم با عملکرد است.

به طور کلی گواهینامه ایزو اچ اس ای شامل موارد زیر است:

گواهینامه های ایزو (ISO 9001، ISO 45001، ISO 14001)

این گواهینامه ها در واقع به نوعی در دسته گواهینامه HSE قرار می گیرند. با دریافت این استاندارد ها سازمان یا شرکت خود را برای  اخذ گواهینامه ایزو HSE آماده می کنید.

استاندارد ایزو 18001 OSHA

ایزو OSHA (ایمنی و بهداشت شغلی) می تواند یکی از اولین گام های شما در جهت صدور گواهینامه hse باشد. مقررات OSHA قوانین فدرال هستند که کارمندان را در حین کار ایمن نگه می دارند و شامل الزامات ایمنی خاصی است. علاوه بر این،  استاندارد ایزو 18001 OSHA  از کارگران می‌ خواهد در صورت لزوم از تجهیزات محافظ شخصی مانند کلاه ایمنی، گوش‌گیر و عینک استفاده کنند. طبق این دستورالعمل‌ها، کارفرمایان باید تمام آموزش‌ های ایمنی لازم را دریافت کنند.

نحوه اخذ ايزو HSE فوری

هنگامی که یک سازمان قصد دریافت مدرک ISO را دارد، ابتدا به این مسئله فکر می ‌کند که آیا این مدرک اعتبار بین‌المللی دارد و می ‌تواند در خدمات بین‌المللی مورد استفاده قرار گیرد؟ آیا برای این هدف اقداماتی اندیشیده شده است؟ آیا امکان اعتبار سنجی تخصصی تری وجود دارد؟

باید بگوییم بله، سازمان ‌هایی که تمایل به اخذ گواهینامه HSE دارند، با جستجوی ساده‌ای در مرورگرهای گوگل، می‌توانند بیش از 1000 سایت مرتبط با ISO پیدا کنند. اما شناختن و ارزیابی اعتبار این مراکز کاری بسیار دشوار و پیچیده است. به منظور راحتی و سهولت برای شما، راهکاری را ارائه می‌ دهیم.

برای مثال شما می ‌توانید با ورود به سایت رسمی IAF (International Accreditation Forum) و طی کردن مراحل مرتبط با استعلام گواهینامه‌ های ISO، لیست AB ها و CB هایی که گواهینامه ISO HSE را صادر کرده‌اند را مشاهده کنید.

اگر نام مؤسسه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید، در این لیست وجود داشته باشد، اعتبار بین‌المللی دارد. راه حل دیگری که می ‌توانید استعلام این مؤسسه‌ها را بگیرید، این است که وارد سایتی شوید که در پایان گواهینامه ‌های صادر شده اطلاعات مربوط به مؤسسه گواهی‌دهنده را درج کرده‌اند. از طریق وارد کردن کد رجیستری که آنلاین ثبت شده، اعتبار سازمان گواهی‌دهنده اثبات می‌ شود. همچنین پشنهاد ما به شما سایت ایزو است. شما می تونید با مراجعه به این وبسایت معتبر، از مشاوران آنها اطلاعات لازم در مورد دریافت استاندارد HSE را کسب کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهینامه ایزو HSE

راه های زیادی برای دریافت گواهینامه HSE وجود دارد. به عنوان مثال می توانید به صورت آنلاین یا از طریق شرکت های خصوصی اقدا به دریافت این گواهینامه کنید. متقاضیانی که به دنبال دریافت گواهینامه HSE هستند، می خواهند اطلاعاتی در زمینه هزینه، مدارک مورد نیاز، نحوه دریافت گواهی و اخذ گواهی HSE برای شرکت در مناقصات به دست آورند.

این مقاله را حتما بخوانید:  مزایای اخذ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

لازم است بگوییم که گواهی HSE برای کلیه پروژه های ساخت و ساز، عمرانی و پیمانکاری قابل دریافت است. برای اخذ گواهینامه ایزو HSE تعداد پرسنل یا نوع محیط کار مهم نیست، بلکه فقط نوع مدرک ممکن است متفاوت باشد.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ گواهی HSE حقوقی برای شرکتف سازمان یا کارخانجات شامل اطلاعاتی مانند نام سازمان، آدرس محل کار، زمینه فعالیت و تعداد پرسنل است. شما باید این مدارک را به شرکت صادر کننده گواهینامه ارسال کنید تا مراحل صدور گواهینامه HSE سازمانی شروع شود.

هزینه اخذ گواهینامه ایزو HSE

به طور کلی برای دریافت گواهینامه HSE سازمانی، هزینه ‌ها به سه قسمت تقسیم می ‌شود:

  • گواهینامه بین‌المللی HSE با قیمت 1,500,000 تومان
  • گواهینامه بین‌المللی تحت اعتبار IAF و IAS با قیمت تقریباً 9 میلیون تومان
  • گواهینامه بین‌المللی تحت اعتبار IAF و NACI با قیمت تقریباً 13 میلیون تومان

اگر هنوز هم در مورد هزینه های اخذ گواهینامه اچ اس ای سوالی دارید، جهت کسب اطلاعات بیشتر می ‌توانید با مشاوران سایت ایزو تماس بگیرید.

اهمیت اخذ استاندارد ایزو HSE برای شرکت ‌های پیمانکاری

استفاده از استاندارد ایزو HSE  برای شرکت‌ های پیمانکاری اهمیت بسیاری دارد. این استاندارد به شرکت ‌ها کمک می ‌کند تا محیط کاری ایمن و بهداشتی را فراهم کرده و خطرات و ریسک ‌های کاری را شناسایی کنند. با اجرای ایزو HSE، شرکت‌ ها می ‌توانند از هزینه‌ های اضافی مرتبط با حوادث شغلی، دوباره‌کاری ‌ها و خطرات مربوط به کارکنان جلوگیری کنند و اعتبار سازمان را در میان رقبای بین‌المللی افزایش دهند.

این استاندارد باعث ایجاد یکپارچگی و هماهنگی میان سازمان ‌ها، مشتریان و ذینفعان شده و باعث کاهش زمان‌هدر رفت ناشی از حوادث و بیماری‌ های کارکنان می ‌شود. همچنین، با ایجاد یک محیط کاری ایمن و بهداشتی، محیط زیست نیز حفظ می شود.

در نهایت، ایزو HSE به کارگران اطمینان می‌ دهد که در انجام وظایف خود آسیبی نمی‌ بینند و ترویج یک فرهنگ ایمنی و بهداشت شغلی در شرکت ‌ها را تضمین می ‌کند. همچنین، استفاده از فناوری پیشرفته و توسعه حرفه‌ای باعث رفاه و بهبود شرایط کارکنان می ‌شود. این مزایا باعث می ‌شود که ایزو HSE به عنوان یک اولویت حیاتی در محیط کار و شرکت‌ های پیمانکاری مورد توجه قرار گیرد.

گواهی HSE حقوقی برای چه مشاغلی قابل دريافت است؟

گواهی HSE (سیستم مدیریت ایمنی، سلامت و محیط زیست) به عنوان یک سیستم مدیریت جامع و موثر در زمینه‌های ایمنی، سلامت و محیط زیست، برای مشاغل مختلفی قابل دریافت است. این گواهینامه برای هر سازمان یا شرکتی که به هر دلیلی با مخاطرات مرتبط با کارکنان، محیط زیست و جامعه سروکار دارد، اهمیت دارد.

گواهی HSE شامل دوره‌ها و آموزش ‌های مرتبط با ایمنی و بهداشت کارکنان در محیط کار و همچنین حفاظت از محیط زیست است. این گواهی باعث افزایش آگاهی و مهارت‌ های لازم برای پیشگیری از تصادفات کاری، ایجاد محیط کاری سالم و ایمن، کاهش خطرات مرتبط با حوزه کار می شود. برخی از مشاغلی که قابلیت دریافت گواهی HSE را دارند عبارتند از:

  • صنایع هوافضا
  • صنايع خودرو سازی
  • صنايع ساخت و ساز
  • شرکت هاي تولیدي
  • شرکت نفت
  • شرکتهای پیمانکاری
  • شرکت هاي توليد انرژی
  • توليد کنندگان مواد شیمیایی
  • توليد کنندگان غذا و نوشیدنی
  • سازمان بهداشت و درمان
این مقاله را حتما بخوانید:  گرفتن مدرک بین المللی فنگ شویی

سایت ایزو بهترین مرجع برای دریافت مشاوره جهت اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب در مورد اخذ گواهینامه ایزو HSE صحبت کردیم. همانطور که می بینید، گواهینامه HSE می تواند یک دارایی ارزشمند برای هر شرکتی باشد. با سرمایه‌گذاری در آموزش‌ های باکیفیت بهداشت و ایمنی، شرکت‌ ها می ‌توانند با کاهش تصادفات و صدمات، سود خود را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که برای دریافت این استاندارد می توانید از مشاوران سایت ایزو کمک بگیرد. شما می توانید اطلاعات خود شامل نام و نشان سازمان، زمینه ی فعالیت، تعداد پرسنل و… را برای کارشناسان مرکز مشاوره ای سایت ایزو ارسال کنید. مشاوران ما با بررسی مستندات ارسال شده اقدامات لازم جهت صدور مدرک HSE را انجام خواهند داد.

سوالات متداول

گواهینامه HSE دقیقا چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

گواهینامه بهداشت، ایمنی و محیط زیست  HSE، به رفع مجموعه ای از مسائل ایمنی در محل کار کمک می کند. این جنبه ها هم بر رفاه و هم سلامت کارگران تأثیر می گذارد. گواهی HSE به طور خاص برای کمک به جلوگیری از آسیب به افراد، محیط زیست و اموال شرکت ها طراحی شده اند. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که ایمنی در محل کار یک مسئولیت اساسی برای هر کسب و کار یا سازمان است. گواهینامه های HSE برای افراد و سازمان ها بخش مهمی از تضمین ایمنی و رفاه کارکنان است.

گواهینامه ISO برای ایمنی چیست؟

ISO 45001 استاندارد بین المللی بهداشت و ایمنی شغلی است که برای محافظت از کارکنان و پیشگیری از حوادث و بیماری های ناشی از کار صادر شده است. گواهینامه ISO 45001 برای کاهش هر گونه عواملی که می تواند آسیب های جبران ناپذیری به کارمندان و مشاغل وارد کند ایجاد شده است.

آیا HSE یک مدرک معتبر است؟

گواهینامه HSE یک مدرک حرفه ای و معتبر است که نشان می دهد شما و شرکتتان، آموزش و مهارت های لازم برای کار ایمن در محیط های خطرناک را دارید. اخذ گواهینامه ایزو HSE می تواند به مدیریت و کارگران کمک کنند تا اعتبار خود را برای اطمینان از ایمنی و رفاه در محل کار بهبود بخشند.

چه منافعی از گواهینامه ایزو HSE به دست می ‌آید؟

کسب گواهینامه ایزو HSE برای سازمان ‌ها و شرکت ‌ها مزایای بسیاری دارد. منافع اصلی شامل بهبود ایمنی و سلامت کارکنان، کاهش حوادث کاری و بیماری‌ های مرتبط با محیط کار، افزایش بهره‌وری و کارآیی، کاهش هزینه‌ های ناشی از تصادفات و آسیب‌ های بهداشتی کمک می کند.

چگونه می‌ توان ایزو HSE را برای شرکت اخذ کرد؟

برای اخذ استاندارد ایزو HSE، شرکت باید مراحل مرتبط با ارزیابی و تعیین نقاط قوت و ضعف در محیط کاری، تدوین سیاست‌ ها و راهبردها، اجرای اقدامات پیشگیری و کنترل ریسک ‌ها را طی کند و سپس اقدام به دریافت این گواهی کند.

چگونه می ‌توان اثربخشی استاندارد ایزو HSE را پس از اخذ ارزیابی کرد؟

برای ارزیابی اثربخشی استاندارد ایزو HSE، می ‌توان از معیارهایی مثل تعداد حوادث شغلی، توجه به کاهش هزینه‌ها و نظرسنجی کارکنان در مورد ایمنی و بهداشت کاربردی استفاده کرد.

استاندارد ایزو HSE با سایر استانداردهای مدیریتی مختلف چه تفاوتی دارد؟

استاندارد ایزو HSE به خصوص بر روی مسائل بهداشت و ایمنی شغلی تمرکز دارد و به شرکت ‌ها در بهبود شرایط کار و کاهش خطرات و ریسک‌ های مرتبط با کار کمک می ‌کند. در حالی که استانداردهای مدیریتی دیگر به جنبه‌های مختلف مدیریت سازمان ‌ها توجه می ‌کنند.

رای دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد غلامی

سلام خسته نباشید هزینه اخذ این مدرک چقدر هست؟
و نحوه پرداخت به چه صورت هست؟

Call Now Buttonتماس بگیرید