مزایای اخذ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

دلیل اخذ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی چیست و چه شرکتهایی می توانند درخواست ایزو 45001 را ثبت کنند؟
سازمان‌ ها در تمام صنایع به طور چشمگیری علاقه ‌مند به ارائه و نشان دادن عملکرد قوی بهداشت و ایمنی از طریق سیستم های مدیریتی در راستای سیاست ‌ها و اهداف سلامت و ایمنی مشاغل هستند. سازمان‌ ها این کار را در پس زمینه قوانین سختگیرانه، توسعه سیاست‌ های اقتصادی و سایر اقدامات برای ترویج شیوه‌ های خوب، توسط ذینفعان سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت شغلی انجام می‌دهند.

هدف سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ( ایزو 45001) ارائه عناصرالزامات تعیین شده استاندارد های ایزو 45001 ورژن جدید ایزو 18001 موثر است که بتواند با سایر الزامات مدیریتی سازمان ها ادغام شود و ارگان ها را در دستیابی به اهداف ایمنی و بهداشت حرفه ای و اقتصادی یاری دهد. مانند سایر استاندارد های بین المللی، هدف این استاندارد ها ایجاد موانع غیر تعرفه ای برای تجارت یا افزایش یا تغییر تعهدات قانونی سازمان نیست.
از نظر حقوقی، قانون ایمنی و بهداشت کار قبلاً به منظور تنظیم وظایف، مسئولیت ها و وظایف کارفرمایان و کارکنان در جهت تامین سلامت و ایمنی کار و بهبود هر چه بیشتر شرایط بهداشت و ایمنی موجود و مقررات قانونی وضع شده است. آیا برای همه مشاغل و همه کارکنان بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت آنها بدون تبعیض عمومی اعمال می شود؟
دقت داشته باشید که تجارت و مبادلات کالا و خدمات دیگر محلی نیست و به ابعاد بین المللی رسیده است. با توجه به این وضعیت، استاندارد ها و معیارهای جهانی مورد نیاز است. این استاندارد به عنوان اولین استاندارد ایمنی و بهداشت است که به عنوان راهنما عمل می کند که در ادامه به جزئیات آن می پردازیم.
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

ایزو 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی):

قبل از اینکه استاندارد ایزو 45001 منتشر شود یک سیستم مدیریتی با نام OHSAS 18001 توسط سازمان بین المللی ایزو منتشر شد. این استاندارد دو بار در سال های 2004 و 2007 مورد بررسی قرار گرفت. به همین دلیل بعد از بازنگری های متعددی که روی آن صورت گرفت الزامات جدیدی برای آن تعیین شد و در نهایت با نام استاندارد ایزو 45001 منتشر شد. پس از بازنگری در سال 2007، استاندارد ایزو سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بیشتر با استاندارد های سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001 و سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 هماهنگ شدند و یک سیستم یگپارچه به نام IMS به وجود آوردند.

این مقاله را حتما بخوانید:  5 تا از بهترین شرکت های گواهی دهنده ایزو در ایران

به دلایل کیفی، امروزه تولید فراتر از انتظارات مشتری مهم است. با این حال، مشتریان دیگر فقط به دنبال محصولات یا خدمات با کیفیت بالا نیستند. آنها همچنین به مسئولیت اجتماعی شرکت های تولیدی علاقه مند هستند. به دلیل این انتظار، اظهارات مربوط به بهداشت و ایمنی شغلی به طور فزاینده ای در دستور العمل های با کیفیت ذکر می شود. با گذشت زمان، مفهوم کیفیت سوالاتی را در مورد چگونگی رعایت مقررات مربوط به سلامت و ایمنی کارگران توسط سازمان ها، ایجاد یک محیط کار ایمن و سالم و چگونگی بهبود مستمر آن محیط ایجاد کرده است.

سازمان ‌هایی که برای سلامت و ایمنی کارگران ارزش قائل هستند از رعایت مقررات رسمی قوانین و مقررات مربوطه دریغ نمی‌کنند، حتی اگر سازمان بزرگ یا کوچک باشد، حتی اگر شرایطی که می‌تواند برای فعالیت آن ها خطرناک باشد. ضمناً استقرار سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی ( ایزو 45001 ) شامل این مقررات می باشد و اخذ گواهی نیز بخشی از احساس مسئولیت این شرکت ها می باشد و باید در اولویت قرار گیرد.

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

نحوه دریافت سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی در سازمان ها:

ایزو 45001 ( سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) یک قوانین است که به شما کمک می کند سلامت و ایمنی در محل کار را مدیریت کنید، خطرات را به حداقل برسانید، از شهرت خود و از محل کار خود محافظت کنید. گواهینامه ایزو 45001 یک سند بین المللی شناخته شده برای سیستم های مدیریتی است. که این یک راه حل انعطاف پذیر و مقیاس پذیر است، که نه تنها برای صنایعی که به طور سنتی با خطرات بالایی مانند ساخت و ساز، معدن یا مهندسی مکانیک مرتبط هستند بلکه چه محصولی تولید کنید و یا چه خدماتی ارائه دهید، این استاندارد برای تمامی مشاغل بزرگ و کوچک طراحی شده است.
پس این سیستم مدیریتی به شما کمک می کند تا فرآیند های سلامت و ایمنی خود را بررسی کرده و به طور مداوم بهبود بخشید تا از نارضایتی جلوگیری کنید. ساختار آن به شما این امکان را می دهد تا با تغییرات در قانون هماهنگ باشید و از برند خود محافظت کنید.
ممکن است برای اخذ گواهینامه ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی به مدارکی نیاز داشته باشید:
درخواست گواهی به مرجع صدور گواهینامه ارائه می شود. ابتدا اسنادی به مرجع صدور گواهینامه ارسال می شود که ثابت کند سیستمی ثبت شده کار می کند. فرم درخواست گواهینامه و دستورالعمل صدور گواهینامه نیز باید تهیه شود. فتوکپی ثبت شرکت ها، فتوکپی دفتر ثبت اتاق بازرگانی و بخشنامه امضا از جمله مدارکی است که باید تحویل داده شود.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ مدرک ایزو 9001 تحت اعتبار iaf
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی

برآورد هزینه اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی:

سازمان‌ هایی که برای سلامت و ایمنی کارگران ارزش قائل هستند از رعایت مقررات مربوطه دریغ نمی‌کنند.
برای پیاده سازی ایزو 45001 ابتدا، اطلاعات و مدارک ارائه شده همراه با درخواست را پیش ارزیابی می کنیم، سپس بررسی می کنیم که رویه ها و بازرسی های مورد نیاز ایجاد شده است و آمادگی ارزیابی مرکز شما را تأیید می کنیم. ما آنچه را که بیابیم کنیم به شما اطلاع می دهیم تا بتوانید هر گونه اختلاف را برطرف کنید. وقتی همه الزامات برآورده شد، ما اجرای رویه‌ها و کنترل‌ها را در سازمان شما ارزیابی می‌کنیم تا از کار کارآمد مورد نیاز برای صدور گواهی اطمینان حاصل کنیم.

حسابرسان مرتبط با نهاد صدور گواهینامه، بررسی فعالیت های سازمان و انطباق سیستم ایجاد شده با سازمان را انجام می دهند. به طور خاص، اجرای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای نظارت می شود. خطا های کاربردی که در حین کار بازرسی کشف می شوند و ماهیتی دارند که باید در زمان کوتاهی اصلاح شوند، باید اصلاح شوند. در پایان ممیزی، او یک گزارش نظری ایجاد می کند و آن را به مرجع صدور گواهی ارائه می کند. بر اساس نتایج این گزارش، سازمان صدور گواهینامه تصمیم می گیرد که آیا گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای را صادر کند یا خیر؟

زمانی که سازمان درخواست کننده گواهی راضی شود که استانداردهای مورد نیاز سیستم به طور کامل برقرار و راه اندازی شده است، گواهی صادر و تحویل می شود.

پروسه های ذکر شده جهت استقرار و پیاده سازی ایزو 45001 می باشد اما گاها شرکتهایی جهت مناقصات نمیخواهند این پروسه زمان بر را انجام دهند، اصلا جای نگرانی نیست مژده به این عزیزان ما علاوه بر اجرای استاندارد خدمات گواهینامه ایزو برای مناقصات ارائه خواهیم داد.
به دلیل نوسانات بازار امکان قید هزینه های پیاده سازی، مشاوره و صدور گواهینامه ایزو 45001 وجود ندارد به همین دلیل باید با مشاوران ما ارتباط بر قرار کنید و در این رابطه کسب اطلاعات کتید.

این مقاله را حتما بخوانید:  گواهينامه ايزو 10001 چيست؟

 

 

رای دهید
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مردانی

مطالب جالب و مفیدی بود

Call Now Buttonتماس بگیرید