اخذ انواع گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی [شرایط + مراحل]

اخذ انواع گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی

کیفیت و ایمنی مواد غذایی مهمترین خواسته های مصرف کنندگان است و دریافت گواهینامه های معتبر، استاندارد را تکمیل کرده تا بخش مواد غذایی را برای دولت، بازارها و مصرف کنندگان تضمین کند. سازمان بین المللی استاندارد (ISO) استانداردهای مختلفی را برای صنایع مختلف تدوین کرده است. یکی از این زمینه ها، صنایع غذایی است.

استانداردهای ایزو در صنایع غذایی به تولیدکنندگان مواد غذایی کمک می کند تا محصولات خود را با کیفیت و ایمنی بالا تولید کنند. تیم حرفه ای سایت ایزو سعی بر تهیه مطالبی مفید برای شما عزیزان دارد پس برای راهنمایی های هرچه بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با استانداردها و گواهینامه‌ها در صنعت مواد غذایی

کد ISO مجموعه ای از استانداردهای بین المللی است که مقررات ملی مختلف را در مورد ایمنی مواد غذایی هماهنگ می کند. این استانداردها به تسهیل تجارت، تبادل اطلاعات و توسعه فناوری های جدید کمک می کنند.

در سال 1988، کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) اولین استاندارد ایمنی مواد غذایی را بر اساس اصول HACCP و ISO 9001 منتشر کرد. بعداً، آلمان و فرانسه استاندارد بین المللی مواد غذایی (IFS) را ایجاد کردند و در سال 2005، ISO 22000:2005 منتشر شد که یک سیستم مدیریت جامع برای ایمنی مواد غذایی است.

استانداردهای ایزو در مورد ایمنی مواد غذایی برای همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی، صرف نظر از اندازه یا مکان آنها، مهم هستند. این استانداردها به آنها کمک می کند تا محصولات خود را با کیفیت و ایمنی بالا تولید و عرضه کنند و از مصرف کنندگان در برابر خطرات احتمالی محافظت نمایند.

استاندارد ایزو 22000 بر اساس اصول HACCP (تجزیه و تحلیل خطرات و نقاط کنترل بحرانی) است که یک روش پیشگیرانه برای شناسایی و کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی می باشد. این استاندارد همچنین بر اهمیت بهداشت و ردیابی محصولات غذایی تاکید می کند.

علاوه بر الزامات قانونی، گواهینامه‌ها و اعتباربخشی‌ها مجموعه ای از پروتکل‌های داوطلبانه هستند که می‌توانند با اجرای مناسب در شرکت‌ها، به طور قابل توجهی امنیت مواد غذایی را بهبود بخشند و به مصرف کنندگان اطمینان دهند که محصولات غذایی با کیفیت بالا دریافت می‌کنند. بسیاری از این گواهینامه‌ها برای فرآیندهای بین‌المللی‌سازی کامل، تدارکات دولتی و سایر فعالیت‌های تجاری ضروری هستند. توصیه می‌شود که شرکت‌ها در بخش مواد غذایی برای تضمین ایمنی مواد غذایی در تمام سطوح، گواهینامه‌ها و اعتباربخشی‌های لازم را دریافت کنند.

به عبارت دیگر، گواهینامه‌ها و اعتباربخشی‌ها ابزارهای مهمی برای بهبود کیفیت و ایمنی مواد غذایی هستند. این گواهینامه‌ها می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا اعتماد مصرف کنندگان را جلب کرده، به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند و هزینه‌های خود را کاهش دهند.

چرا صنایع غذایی به گواهینامه ایزو نیاز دارند؟

صنعت غذا یک شبکه جهانی از کسب و کارهای متنوع مرتبط با محصولات غذایی است که به اکثر جمعیت جهان عرضه می شود. این صنعت یکی از بزرگترین صنایع است و نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد. به همین دلیل همیشه انتظارات بالایی از این صنایع برای ارائه محصولات و خدمات غذایی با کیفیت بالا وجود دارد. تنها علامت تجاری مورد تایید جهانی می تواند تضمین کند که این صنایع مدیریت کیفیت دارند. یک علامت تجاری ISO به مشتریان اطمینان می دهد که خدمات ارائه شده توسط صنعت غذا مطابق با استانداردهای ISO جهانی شناخته شده است.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو شرکت خدماتی | مدیریت کیفیت و صنعت خدمات
برخی از مزایای دریافت گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی
مزیت اخذ گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی

صنعت غذا با دریافت گواهینامه های ایزو می تواند کیفیت و کارایی خود را در رعایت استانداردها و برآورده کردن انتظارات مشتریان اثبات کند. گواهینامه های ایزو در تمام مراحل خدمات صنایع غذایی ضروری هستند. برخی از مزایای دریافت گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی عبارتند از:

  1. ارائه محصولات و خدمات غذایی با کیفیت بالاتر
  2. بهبود بهره وری منابع و افزایش سودآوری صنعت
  3. افزایش رشد اقتصادی

مزایا گواهینامه ایزو برای صنعت غذا و محصولات غذایی

گواهینامه های ایزو، که در سراسر جهان مورد نیاز هستند، ابزار مهمی برای تقویت کسب و کار زنجیره تامین مواد غذایی هستند. استانداردهای ایزو برای این صنایع بسیار مفید هستند، زیرا می توانند نیازها و انتظارات مشتریان را برآورده کنند و در نتیجه منجر به افزایش سود برای شرکت شوند. گواهینامه های ایزو می توانند به سازمان شما کمک کنند تا کسب و کار غذایی خود را در زنجیره تامین جهانی مواد غذایی ارتقا دهید.

  • گواهینامه ایزو به سازمان ها کمک می کند تا از محیط زیست، سلامت و ایمنی کارکنان و مشتریان خود محافظت کنند و خطرات مرتبط با مواد غذایی را کاهش دهند.
  • گواهینامه ایزو برای مشاغل زنجیره تامین مواد غذایی ضروری است زیرا به آنها کمک می کند تا محصولات و خدمات با کیفیت بالا ارائه دهند.
  • استاندارد ایزو برای صنعت غذا به سازمان ها کمک می کند تا فرآیندهای توسعه مواد غذایی خود را بهبود بخشند و خطرات را کاهش دهند.
  • گواهینامه ایزو همچنین به کاهش میزان بیماری های ناشی از غذا کمک می کند و می تواند به سازمان ها در افزایش سود خود کمک کند.

انواع استانداردها یا گواهینامه های ایزو برای صنایع غذایی

ISO استانداردهای بین المللی را منتشر می کند که به سازمان ها کمک می کند تا سیستم های مدیریتی را برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود و همچنین انطباق با استانداردهای مرتبط پیاده سازی کنند.

رایج ترین استانداردهای ISO برای صنایع غذایی ISO 9001 (مدیریت کیفیت)، ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی) و ISO 45001 (مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای) هستند. با این حال، مهم ترین و مورد نیاز ترین استاندارد ISO برای صنایع غذایی گواهینامه ISO 22000 است.

گواهینامه ایزو 9001 – سیستم مدیریت کیفیت

این سیستم ها به سازمان ها کمک می کنند تا کیفیت محصولات و خدمات خود را بهبود بخشند و انتظارات مشتریان را برآورده کنند. پیاده سازی استاندارد ISO 9001 می تواند به رشد شرکت شما کمک کند.

استاندارد ایزو 14001 – سیستم مدیریت زیست محیطی

این سیستم ها به سازمان ها کمک می کنند تا تأثیر خود بر محیط زیست را کاهش دهند و منابع خود را بهتر مدیریت کنند. پیاده سازی استاندارد ISO 14001 می تواند به سازمان ها کمک کند تا سازگارتر با محیط زیست باشند.

استاندارد ایزو 45001 – استاندارد ایزو ایمنی و سلامت

این سیستم ها به سازمان ها کمک می کنند تا محیط کار ایمن و سالمی را برای کارکنان خود فراهم کنند. پیاده سازی استاندارد ISO 45001 می تواند به کاهش خطر حوادث و جراحات ناشی از کار کمک کند.

استاندارد ایزو 22000 – سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

مهم ترین مدرک ایزو صنایع غذایی، استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ است. این استاندارد برای تمام سازمان هایی که در تولید محصولات غذایی دخیل هستند، کاربرد دارد. به عبارت دیگر، همه کسانی که در زنجیره تولید مواد غذایی از مزرعه تا خانه نقش دارند، می توانند این گواهینامه را دریافت کنند.

این استاندارد برای تمام سازمان هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با صنایع غذایی مرتبط هستند نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال، تولیدکنندگان مواد اولیه غذایی، تولیدکنندگان خوراک دام و طیور، پرورش دهندگان دام و طیور، شرکت های حمل و نقل مواد غذایی، انبارهای نگهداری مواد غذایی، تولیدکنندگان مواد افزودنی، تولیدکنندگان مواد شیمیایی و… می توانند این گواهینامه را دریافت کنند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو در شیراز (مشاوره رایگان و هزینه ها)

گواهینامه ISO 22000 به سازمان ها کمک می کند تا از ایمنی مواد غذایی در تمامی مراحل زنجیره تامین اطمینان حاصل کنند. این استاندارد با پوشش اصول اساسی مانند تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP)، به سازمان ها کمک می کند تا خطرات احتمالی را شناسایی و کنترل کنند.

گواهينامه HACCP – سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت مواد غذایی

HACCP یکی دیگر از مدارک بسیار مهم و اصولی صنایع غذایی است که معمولاً همراه با گواهینامه ISO 22000 دریافت می شود. در استاندارد HACCP، هر خطری که احتمال وقوع آن زیاد باشد، باید شناسایی و ارزیابی شود. این خطرات می تواند شامل خطرات مربوط به فرآیندها و تجهیزات باشد. بنابراین استانداردهای ایمنی مواد غذایی برای تعیین اینکه چرا یک سازمان به کنترل یک خطر خاص نیاز دارد و سازمان های دیگر چنین نیازی ندارند، تدوین شده اند.

تمام سازمان ها، نهادها و موسساتی که در فرآیند تولید مواد غذایی دخیل هستند، مانند کارخانه های صنایع غذایی، رستوران ها و… باید از استاندارد HACCP پیروی کنند.

استاندارد ایزو Fssc 22000 – گواهینامه ایمنی مواد غذایی

FSSC 22000 یکی دیگر از مدارکی که با صنعت مواد غذایی مرتبط است و به ایمنی مواد غذایی توجه دارد. این مدرک توسط یک سیستم صدور گواهینامه معتبر جهانی صادر می شود که برای صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی در تولیدات مواد غذایی و نوشیدنی طراحی شده است.

لازم است بدانید که اولویت اول برای سازمان هایی که در حوزه صنایع غذایی فعالیت می کنند، دریافت گواهینامه ISO 22000 و HACCP است. پس از آن، می توانند برای دریافت مدرکی مانند FSSC 22000 اقدام کنند.

گواهینامه استاندارد GMP – سیستم تولید خوب محصولات

GMP مخفف Good Manufacturing Practices به معنای شیوه های تولید خوب است. این مدرک به طور کلی برای صنایع غذایی بی کاربرد نیست بلکه برای همه سازمان هایی که محصولات حساس تولید می کنند، مانند داروسازی، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، و صنایع غذایی، کاربرد دارد.

بخشنامه های GMP اصولاً در مورد شیوه تولید محصول نیست بلکه شامل اصول کلی است که باید در زمان تولید به آن ها توجه شود. به کلیه شرکت های فعال در صنایع غذایی، دریافت مدرک GMP توصیه می شود.

گواهینامه حلال (HALAL)

حلال به محصولاتی گفته می شود که مطابق با قوانین دین اسلام، مصرف و استفاده از آن ها مجاز است. علامت حلال، گواهینامه ای است که به محصولات غذایی حلال تعلق می گیرد و بر روی بسته بندی آن ها درج می شود.

اولین محصولات حلال، در کشور مالزی تولید و صادر شدند. مدرک حلال یکی از پرطرفدارترین و مهم ترین گواهینامه هایی است که سازمان های صنایع غذایی برای دریافت آن تلاش می کنند. این سازمان ها و نهادها با دریافت این گواهینامه، به مشتریان خود اطمینان می دهند که محصولات و کالاهای تولیدی آنها مطابق با اصول شرع اسلام و کاملاً حلال است.

فرآیند صدور گواهینامه ISO برای صنایع غذایی و محصولات غذایی
مراحل اخذ گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی

فرآیند صدور گواهینامه ISO برای صنایع غذایی و محصولات غذایی

  1. درخواست صدور گواهینامه و امضای قرارداد
  2. تخصیص تیم ممیزی
  3. بررسی اسناد
  4. ممیزی صدور گواهینامه و بررسی مستقل
  5. اطلاعیه صدور گواهینامه
  6. ممیزی نظارت
  7. ارزیابی مجدد

گواهینامه های ایزو برای صنایع مختلف بسیار مهم هستند. آنها به سازمان ها کمک می کنند تا فرآیندهای خود را بهبود بخشند و جریان روان خدمات را در زنجیره تامین تضمین کنند.

سوالات متداول

چرا اخذ گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی مفید است؟

صنعت غذا امروزه بسیار متنوع شده است و تقاضا برای غذای بهداشتی افزایش یافته است. بنابراین، برای هر سازمانی مهم است که انتظارات مشتریان خود را برآورده کند. گواهینامه ایزو به صنایع غذایی کمک می کند تا یک سیستم مدیریت شده خوب در زنجیره تامین غذا ایجاد کنند و به ارزیابی، شناسایی و کنترل تهدیدات یا خطرات ایمنی مواد غذایی کمک می کند.

این مقاله را حتما بخوانید:  نحوه ثبت نام دوره HACCP + هزینه صدور مدرک

همه تولیدکنندگان یا تامین کنندگان مواد غذایی، صرف نظر از اندازه یا کیفیت، مسئول مدیریت کیفیت محصولات غذایی خود هستند. گواهینامه ایزو به سازمان ها کمک می کند تا غذای سالم و ایمن را به مشتریان خود تحویل دهند. گواهینامه ایزو 22000 کاربردی ترین استاندارد ایزو برای صنایع غذایی است.

الزامات ISO برای صنایع غذایی چیست؟

مهم ترین استانداردهای ISO که برای همه صنایع غذایی کاربرد دارند عبارتند از:

  • مدیریت کیفیت (ISO 9001)
  • مدیریت زیست محیطی (ISO 14001)
  • ایمنی و بهداشت حرفه ای (ISO 45001)
  • مدیریت ایمنی مواد غذایی (ISO 22000)
  • حفاظت از داده های عمومی (ISO GDPR)
  • کنترل های سیستم و سازمان (ISO SOC)

مهم ترین مدارک ایزو برای صنایع غذایی کدام است؟

ایزو 22000 از مهم ترین و معتبر ترین مدارک ایزو در صنایع غذایی می باشد. اما باید توجه داشته باشید که علاوه بر مدارک تخصصی، مدارک عمومی و پایه نیز برای کسب و کارهای صنایع غذایی ضروری هستند. به عنوان مثال، استاندارد ایزو 9001 باید همیشه همراه با استاندارد ایزو 22000 دریافت شود.

کارشناسان سایت ایزو پیشنهاد می کنند که ارگان های صنعت مواد غذایی که می خواهند هزینه کمتری برای اخذ مدرک ایزو صرف کنند، استانداردهای ایزو 22000، HACCP و GMP را دریافت کنند. اگر این ارگان ها می توانند هزینه بیشتری را متحمل شوند، توصیه می شود که استانداردهای IMS، ایزو 10004 و ایزو 10002 را نیز در کنار استانداردهای GMP، ایزو 22000 و HACCP دریافت کنند.

چگونه می توانیم گواهی ISO برای صنایع غذایی بگیریم؟

  1. ابتدا باید تمام اطلاعات مربوط به شرکت خود را به روشی منظم و سیستماتیک آماده کنید. (همیشه بهتر و مطمئن‌تر است که یک مشاور حقوقی استخدام کنید.)
  2. اینکه باید تمام اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را ثبت کنید.
  3. باید تمام اطلاعات ثبت شده را در سازمان خود اجرا کنید.
  4. برای ممیزی‌های داخلی آماده شوید که ابتدا در طول فرآیند صدور گواهینامه و سپس به صورت دوره‌ای پس از آن انجام می‌شود.
  5. اگر سازمان صدور گواهینامه سیستم مدیریتی شما را تأیید کند، گواهینامه استاندارد ISO مورد نیاز به شما اعطا خواهد شد.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخذ انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب استاندارد ایزو برای صنایع غذایی را معرفی کردیم. همانطور که مشاهده کردیم، صنایع غذایی تحت نظارت های متعددی قرار دارند. این نظارت ها برای بهبود و بهینه سازی تولید شرکت ها ضروری هستند. علاوه بر این، کسب و کارها با دریافت گواهینامه های معتبر، ارزش خود را افزایش داده و می توانند در بازار رقابتی تر عمل کنند و نظر مشتریان را به خود جلب نمایند.

کارشناسان ما به صورت شبانه روزی برای مشاوره در خصوص دریافت ایزو برای صنایع غذایی، در خدمت تولیدکنندگان عزیز هستند. ما به شما کمک می کنیم تا استانداردهای ایزو که بیشترین کارایی را برای کسب و کار شما دارد، اخذ نمایید.

برای خرید گواهینامه ایزو برای صنایع غذایی می توانید از طریق تکمیل فرم سایت اقدام کنید. مدارک مورد نیاز را برای ما ارسال کنید تا کارشناسان ما پس از مطالعه مدارک شما، بلافاصله با شما تماس بگیرند. همچنین می توانید برای مشاوره و پیاده سازی ایزو با کارشناسان ما از طریق شماره های زیر ارتباط بگیرید و از راهنمایی تخصصی آنها بهره مند شوید.

تمامی مراحل دریافت گواهینامه استاندارد برای رستوران ها توسط کارشناسان سایت ایزو انجام می شود و جای هیچ نگرانی نیست! برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191017212 تماس بگیرید.

رای دهید
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کمال صوفی زاده

بسیار اطلاعات مفیدی بود سپاس

Call Now Buttonتماس بگیرید