اخذ استاندارد ایزو 37000 | ایزو اداره سازمان ها

ایزو 37000
شرح مختصر
استاندارد ایزو 37000
عنوان استاندارد: اداره سازمان ها
شماره استاندارد: ISO 37000: 2021
تاریخ انتشار: سال 2021
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: بهبود عملکرد سازمانی
مزایا: افزایش اعتماد
اخذ گواهینامه ایزو

استاندارد ISO 37000 چیست؟ (اداره سازمان ها)

همانگونه که در مطالب بالا نیز بیان شد ایزو 37000 یک استاندارد بین‌المللی است که به مدیریت سازمان ها می پردازد. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) توسعه و تدوین شده است. استاندارد ISO 37000 به مدیران و سازمان‌ها کمک می کند تا برنامه‌های استراتژیک و عملیاتی را ایجاد کنند.

ایزو 37000 شامل مجموعه‌ای از اصول، فرآیندها و راهنماهایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به طور مؤثر و مستدام از قوانین مدیریتی بهینه استفاده کنند. این استاندارد به مواردی مانند استراتژی‌ها، مدیریت ریسک، حاکمیت، امنیت، اخلاق و انتظامات حقوقی مرتبط با سازمان ها پرداخته و به آنها کمک می‌کند تا این عوامل را در برنامه مدیریت خود، مد نظر قرار دهند.

هممچنین استفاده از استاندارد ایزو 37000 در سازمان‌ها بهبود عملکرد، کاهش ریسک‌ها و تضمین استفاده بهینه از فناوری‌های هوشمند را ترویج می‌کند. این استاندارد می‌تواند قدم به قدم  به سازمان‌ها در ایجاد و پیاده‌سازی سیستم‌های هوشمند کمک کرده و موجب اعتماد و اعتبار آنها در بازار شود.

کاربرد استاندارد ایزو 37000

ایزو (ISO)، سازمان بین المللی استاندارد، در سال 1946 تاسیس شده است. در این سازمان، نمایندگان 25 کشور برای ایجاد یک معیار استاندارد برای اندازه گیری موضوعات خاص گرد هم آمده‌ند. در سال 2021، آنها ایزو 37000 را منتشر کردند.

این استاندارد، توسط کارشناسان صنعت در بیش از 70 کشور توسعه یافته است. هدف این استاندارد، ارائه راهنمایی های پذیرفته شده در سطح جهانی، برای نهادهای حاکم در مورد چگونگی انجام بهترین مسئولیت های خود در سازمان است.

به طور کلی ایزو 37000 راهنمایی هایی را در مورد حاکمیت سازمان ها ارائه می دهد و یک استاندارد کلی را بدون توجه به نوع، اندازه، مکان، ساختار یا هدف سازمان ارائه می کند. اگر یک سازمان از اصول کلیدی خود برای هدایت عملکرد خود استفاده کند، می‌تواند به ایجاد فرهنگ کسب‌وکار بهینه کمک کند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو 27001 | سیستم مدیریت امنیت اطلاعات

شاید بهترین بخش در مورد استاندارد ISO 37000 برای حاکمیت این است که هیچ گونه تشریفات یا مقررات اضافی ندارد، بلکه برای کمک به کسب و کارها طراحی شده است.

نکات کلیدی درباره اصل حاکمیتی سازمانی ایزو 37000

همه سازمان ها دارای اصول و هدف خاصی هستند. این اصول، هم اهداف و هم راه دستیابی به آنها را مشخص می کند. از این رو ایزو 37000 راهنمایی هایی را برای کمک به نهادهای حاکم در شفاف سازی هدف و ارزش ها، اطمینان از همسویی استراتژی با این هدف و اطمینان از ایجاد ارزش برای همه ذینفعان مرتبط برای دستیابی استراتژیک به هدف در راستای ارزش ها، ارائه می کند.

این استاندارد نشان می‌دهد که چگونه این امر مستلزم یک رویکرد به دقت در نظر گرفته شده برای مشارکت ذینفعان، و یک دیدگاه سیستمی، بلندمدت و فعالانه از ریسک مناسب است تا سازمان در طول زمان قابل دوام بماند. همچنین ایزو 37000 به ویژه از طریق یک سیستم کنترل داخلی واضح و فرآیندهای قابل اعتماد، نیاز حیاتی به نظارت مؤثر را تقویت می کند.

پاسخگویی در همه سطوح اصل دیگری است که در قلب مدیریت خوب قرار دارد: نه اعضای هیئت حاکمه و نه آنهایی که قدرت به آنها تفویض شده است بالاتر از قانون نیستند. هیأت حاکمه در نهایت در قبال اعمال و حذفیات سازمان پاسخگو است، از این رو نهادهای حاکم باید اطمینان حاصل کنند که نقش ها و مسئولیت ها را تعریف می کنند.

رسیدن به هدف و پایداری در ایزو 37000
قوانین ایزو 37000

اصول و قوانین ISO 37000

استاندارد ایزو 37000 یک راهنمای هدف محور جهانی اثبات شده می باشد و منعکس کننده چیزهایی است که هیئت مدیره برای اتخاذ تصمیمات حاکمیتی بهتر در دنیای نامشخصی که پایداری در درازمدت بیشترین اهمیت را دارد، باید بدانند.

این راهنما توضیح می‌دهد که یک مدیریت خوب دارای 11 بخش مهم است که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • هدف: دلیل وجود از همه منظرها
  • مدل ارزش: عناصری شامل خلق ارزش و ایجاد ارزش مورد نیاز برای تحقق هدف
  • استراتژی: هدایت و درگیر کردن استراتژی ها مطابق با مدل تولید ارزش
  • نظارت: نظارت بر عملکرد سازمانی و حصول اطمینان از اینکه سازمان تمام انتظارات را برآورده می کند
  • مسئولیت پذیری: پاسخگویی به کسانی که هیئت حاکمه مقامات (ها) را خوشحال کرده است.
  • تعامل با ذینفعان: تعامل با سهامداران و برآوردن انتظارات
  • رهبری: ترتیبات رهبری اخلاقی و مؤثر
  • داده ها و تصمیمات: داده ها به عنوان منبعی برای تصمیم گیری
  • حاکمیت ریسک: تأثیر عدم اطمینان بر اهداف سازمانی و نتایج استراتژیک
  • مسئولیت اجتماعی: تصمیم گیری شفاف و همسو با انتظارات اجتماعی گسترده تر
  • دوام و عملکرد در طول زمان: ماندگار در طول زمان بدون به خطر انداختن نسل فعلی و آینده
این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 14001 | سیستم مدیریت زیست محیطی
ایزو 37000 تحولی در حاکمیت شرکتی

مزایای ایزو 37000

به سازمان ها در توسعه اهدافشان کمک می کند

ISO 37000 یک استاندارد بین المللی برای حاکمیت سازمان ها است و منعکس کننده توافق بین المللی است. استاندارد ایزو 37000 برای همه سازمان هایی که می خواهند هیئت حاکمه آنها مدیریت خوبی داشته باشند، مرتبط است و به یک فرد مسئول حاکمیت یا یک سازمان بزرگ مربوط می شود. در حقیقت ایزو 37000 یک دیدگاه اجماع در مورد آنچه که حاکمیت سازمانی باید از نظر اخلاقی و مؤثر را داشته باشد، در بر می گیرد.

انتظارات ذینفعان شرکت را درک می کند

این هیئت حاکم، حافظ حاکمیت اخلاقی و مؤثر سازمان است. سازمان‌هایی که از این راهنمایی استفاده می‌کنند موفق‌تر هستند، زیرا یاد گرفته‌اند که چگونه با بکارگیری اصول ایزو 37000، فرهنگ اعتماد، شفافیت و انصاف را رعایت کنند. این اصول به شما کمک می‌کند تا فرآیندی را تنظیم کنید که مدیریت و رهبران ارشد سازمان ها را به پاسخگویی وا دارد.

شرکت یا سازمان می تواند تصمیماتی بگیرید که مبتنی بر ریسک باشد

ISO 37000 اصولی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا به طور موثر بر ریسک سازمان نظارت کنید. حوزه های کلیدی در این زمینه عبارتند از:

  • اطلاعات معتبر و داده های قابل اعتماد
  • انتظارات ذینفعان
  • رعایت تعهدات
  • انتظارات اخلاقی و اجتماعی، از جمله انتظارات پیش بینی شده برای نسل های آینده
  • اتکا به محیط طبیعی

هزینه استاندارد ایزو 37000

هزینه استاندارد ISO 37000 متفاوت است و به عوامل مختلفی ز جمله اندازه سازمان، مشخصات و ویژگی‌های سازمان، سطح پیاده‌سازی استاندارد، نیازهای خاص سازمان و سایر عوامل وابسته است. برای اینکه هزینه دقیق استاندارد ISO 37000 را برای سازمان خود محاسبه کنید، بهتر است با مشاوران متخصص در این زمینه یا سازمان استاندارد ملی تماس بگیرید.

آنها می‌توانند شما را در مورد هزینه‌های مرتبط با پیاده‌سازی و گواهینامه‌دهی استاندارد ISO 37000 هدایت کنند و به شما اطلاعات دقیق‌تری را ارائه دهند. همچنین می توانید از مشاوران و متخصصان سایت ایزو نیز راهنمایی بخواهید.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

همان طور که در مطالب بالا نیز گفته شد ایزو 37000 حاکمیت سازمان ها، اولین معیار بین المللی برای مدیریت خوب است. این دستورالعمل به سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی آنها ابزارهایی را ارائه می‌کند که برای اداره خوب نیاز دارند و آنها را قادر می‌سازد تا در عین رفتار اخلاقی و مسئولانه، به طور مؤثر عمل کنند. ISO 37000: این امکان را فراهم می کند که به اهداف تجاری و مالی خود دست یابید و همچنان اخلاقی و مسئولانه رفتار کنید.

از دید اکثر سهامداران، موفقیت تجاری یک سازمان یا شرکت بسیار مهم تر از بهره وری تولید، کسب سود و راضی نگه داشتن سرمایه گذاران است. برای موفقیت واقعی، سازمان‌های تجاری امروزی باید اهداف وسیع‌تری از ذینفعان را برآورده کنند و بار بیشتری را بر دوش کسب‌وکار بگذارند تا به بهبود مسئولیت‌های اخلاقی، اجتماعی و زیست‌محیطی برسند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 21500 | چگونه ایزو مدیریت پروژه بگیریم؟

سوالات متداول

ایزو (ISO) چیست؟

ISO سازمان بین المللی استاندارد است. این نهاد استانداردهای بین المللی را برای طیف وسیعی از فعالیت های تجاری مانند کیفیت، مدیریت زیست محیطی، بهداشت و ایمنی، مدیریت انرژی، ایمنی غذا و امنیت فناوری اطلاعات ارائه می کند. استانداردهای ISO در سطح بین المللی توسعه یافته و توسط کارشناسان تصویب شده‌اند و عموماً به عنوان فرمول هایی در نظر گرفته می شوند که بهترین روش انجام کاری را توصیف می کنند.

هدف از ایزو 37000 چیست؟

هدف از ایزو 37000 ارائه اصول و قوانین کلیدی برای راهنمایی نهادهای حاکم و گروه‌های حاکم در مورد چگونگی انجام مسئولیت‌های خود است تا سازمان‌هایی که آنها اداره می‌کنند بتوانند به هدف خود دست یابند. همچنین برای ذینفعانی در نظر گرفته شده است که در سازمان و حاکمیت آن دخیل هستند یا تحت تأثیر آن قرار دارند.

اجزای مجموعه استاندارد ایزو 37000 حاکمیت شرکتی چیست؟

این راهنما اصول حاکمیتی را تعیین می کند که به نهادهای حاکم در انجام وظایف خود به طور مؤثر، محتاطانه و کارآمد کمک می کند و در عین حال اعتماد، شمولیت، مشروعیت، پاسخگویی، شفافیت و انصاف را افزایش می دهد.

استاندارد ISO برای NGO چیست؟

ISO 9001 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارآمدتر عمل کنند، و بینشی در مورد چگونگی بهبود فرآیندها و در نهایت افزایش خروجی تولیدی خود ارائه می‌دهد. در همین حال، ISO 9001 می تواند تأثیر مثبتی بر کارکنان داشته باشد و در نتیجه رهبری و فرهنگ شرکت را ارتقا دهد.

آخرین استاندارد ISO چیست؟

استاندارد ISO 9001 محبوب ترین و شناخته شده ترین استاندارد ایزو است که بر سیستم های مدیریت کیفیت حاکم است. این برای همه انواع سازمان های خصوصی و دولتی که می خواهند استانداردهای بالایی را نشان دهند و در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شوند اعمال می شود.

5 استاندارد محبوب ISO کدامند؟

محبوب ترین گواهینامه ها عبارتند از ISO 9001 (مدیریت کیفیت)، ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی)، ISO 45001 (بهداشت و ایمنی شغلی)، ISO/IEC 27001 (امنیت اطلاعات)، ISO 22000 (ایمنی مواد غذایی) و ISO 13485 (دستگاه های پزشکی). مدیریت کیفیت).

3 نوع اصلی ISO (ممیزی ISO ) چیست؟

سازمان داخلی استاندارد (ISO) دارای سه نوع ممیزی است: شخص اول، شخص دوم و شخص ثالث. با این حال، فقط ممیزی شخص ثالث منجر به صدور گواهینامه ISO می شود.

چرا ISO مهم است و چرا به گواهینامه ISO نیاز دارید؟

گواهی ایزو تضمین می کند که کیفیت محصولات و خدمات صادر شده از این کشورها با استانداردهای بین المللی و بهترین شیوه ها مطابقت دارد. سازمان هایی که دارای گواهینامه ISO هستند می توانند مطمئن باشند که محصولات آنها توسط مصرف کنندگان و مشاغل در سراسر جهان پذیرفته می شود.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید