اخذ استاندارد ایزو 21001 | مدیریت مراکز آموزشی

استاندارد آموزشی ISO 21001:2018 چیست
شرح مختصر
استاندارد ایزو 21001
عنوان استاندارد: مدیریت مراکز آموزشی
شماره استاندارد: ISO 21001: 2018
تاریخ انتشار: سال 2018
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: بهبود کیفیت آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی
مزایا:بهبود سیستم مدیریت و افزایش بهره‌وری در مراکز آموزشی
اخذ گواهینامه ایزو

استاندارد ISO 21001 چیست؟ (مدیریت مراکز آموزشی)

استاندارد ایزو 21001 برای سیستم مدیریت سازمان های آموزشی (EOMS) چارچوبی را برای ایجاد کلاس‌های درس شفاف و فراگیر ارائه می‌کند. این گواهینامه به سازمان های آموزشی کمک می کند تا بهترین شیوه ها را اجرا کنند و با ارائه آموزش های لازم به معلمان، ارتقای کیفیت آموزش را هدف قرار می دهد.

گواهینامه ISO 21001 یک رویکرد یادگیرنده محور را ترویج می کند. این استاندارد در سال 2018 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) منتشر شد تا به مؤسسات آموزشی امکان ارائه خدمات با کیفیت بالا را بدهد.

 

همان طور که در بالا نیز گفتیم هدف اصلی استاندارد ISO 21001 ایجاد یک چارچوب کیفیت جامع برای مراکز آموزشی است. این استاندارد اصول و الزاماتی را در زمینه مدیریت آموزش و یادگیری، بهبود فرایندها، و ارتباطات داخلی و خارجی مراکز آموزشی تعریف می‌کند.

همچنین، استاندارد ایزو 21001 در نظر دارد تا مراکز آموزشی را در ارائه خدمات آموزشی با کیفیت بالا و متناسب با نیازهای مشتریان و دیگر ذینفعان قرار دهد. این استاندارد شامل مواردی نظیر تعیین مسئولیت‌ها و اختیارات مدیریت، تعیین اهداف آموزشی و مدیریت آن‌ها، تضمین کیفیت خدمات آموزشی، ارزیابی عملکرد آموزشی، مدیریت منابع انسانی و فیزیکی، ارتباطات و همکاری با ذینفعان و بهبود مستمر فرایندها و خدمات آموزشی است.

استاندارد ISO 21001 می‌تواند به مراکز آموزشی در انواع و مقیاس‌های مختلف، از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز حرفه‌ای، و موسسات آموزشی دیگر، کمک کند تا سیستم‌های مدیریت آموزشی خود را با استفاده از یک چارچوب کیفیت استاندارد و متناسب با نیازهای خود و مشتریان بهبود دهند.

کاربرد استاندارد ایزو 21001

طبق آمار یونسکو، حدود 263 میلیون کودک، از جمله نوجوانان و جوانان، از مدرسه بازمانده اند. بیش از 155 کشور به طور قانونی آموزش رایگان (9 سال یا بیشتر آموزش اجباری) را تضمین می کنند، اما نرخ باسوادی جهانی هنوز 86.3٪ است. تنها شش کودک از هر ده کودک در سال 2030 دبیرستان را به پایان خواهند رساند. همچنین حدود 102 میلیون جوان فاقد مهارت های اولیه سواد خواندن هستند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو Ifs | گواهینامه ایمنی مواد غذایی

آموزش نقش تعیین کننده ای در زندگی افراد دارد، اما امروزه بخش آموزش با چالش های زیادی مواجه است. اخذ گواهینامه ISO 21001 مهم است، زیرا به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند و ابزارها و کنترل های مناسبی را برای مدیریت چالش های مختلف مربوط به یک موسسه آموزشی فراهم می کند.

استاندارد ایزو 21001 (مدیریت مراکز آموزشی) برای مدیریت کیفیت و بهبود فرآیندهای آموزشی در مراکز آموزشی به کار می‌رود. این استاندارد با ارائه یک سیستم مدیریتی جامع، به مراکز آموزشی کمک می‌کند تا کیفیت خدمات آموزشی را بهبود دهند و به نیازها و انتظارات دانشجویان و ذینفعان پاسخگو باشند.

با استفاده از استاندارد ایزو 21001، مراکز آموزشی می‌توانند به شکل سازمان‌محور و هدفمند، عملکرد خود را بهبود بخشیده و مزیت رقابتی خود را در صنعت آموزش تقویت کنند. استفاده از این استاندارد می‌تواند به مراکز آموزشی کمک کند تا:

  • کیفیت خدمات آموزشی را ارتقا دهند و نیازها و انتظارات دانش‌آموزان و دانشجویان را برآورده سازند.
  • فرآیندهای آموزشی را بهبود بخشیده و بهینه‌سازی کنند.
  • منابع و تجهیزات مورد نیاز را تأمین کنند.
  • روابط با ذینفعان از جمله دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان را بهبود دهند.
  • شفافیت و اعتماد عمومی را افزایش دهند.
  • فرآیند ارزیابی و بهبود مداوم را پیاده‌سازی کنند.
  • استفاده از داده‌ها و شواهد مبتنی بر اطلاعات را ترویج دهند.

با اجرای استاندارد ایزو 21001، مراکز آموزشی می‌توانند بهبودهای مستمر را در کیفیت خدمات آموزشی خود تحقق بخشند و محیطی موثر و موفق برای یادگیری و رشد دانشجویان فراهم کنند.

مزایای ISO 21001

  • همسویی بهتر با چشم انداز، اهداف و برنامه های عملیاتی
  • آموزش با کیفیت فراگیر و عادلانه برای همه
  • ارتقای فرصت های خودآموزی و یادگیری مادام العمر
  • یادگیری شخصی تر و پاسخ موثر به نیازهای آموزشی ویژه
  • فرآیندها و ابزارهای ارزیابی سازگار برای نشان دادن افزایش اثربخشی و کارایی
  • افزایش اعتبار سازمان آموزشی
  • ابزاری شناخته شده برای توانمند ساختن سازمان ها برای نشان دادن تعهد به شیوه های مدیریت آموزش
  • مشارکت گسترده طرف های ذینفع
استاندارد ISO 21001 برای موسسات آموزشی
الزامات قانونی ایزو 21001

اصول و قوانین ISO 21001

استاندارد ایزو 21001 برای مدیریت مراکز آموزشی اصول و الزاماتی را تعیین می‌کند. در ادامه به برخی اصول و قوانین اصلی این استاندارد اشاره می‌کنیم:

رهبری و مدیریت

مدیران مراکز آموزشی باید رهبری قوی و مؤثری داشته باشند و منابع مورد نیاز برای اجرای سیستم مدیریت آموزشی را فراهم کنند.

مشتریان و ذینفعان

مراکز آموزشی باید نیازها و انتظارات مشتریان و سایر ذینفعان خود را شناسایی کرده و برنامه‌ها و خدمات خود را بر اساس آنها تعیین کنند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو 10015 | مدیریت موثر فرآیند آموزشی

طراحی و توسعه آموزش

مراکز آموزشی باید بر اساس نیازهای آموزشی واقعی، برنامه‌های آموزشی مناسب را طراحی و توسعه دهند و از روش‌های ارزیابی و بازخورد، برای بهبود آنها استفاده کنند.

منابع انسانی

مراکز آموزشی باید پرسنل مجرب و ماهر را استخدام کنند و منابع انسانی را بهبود داده و توسعه دهند.

فرایندها و عملکرد

استاندارد ایزو 21001 تاکید می‌کند که مراکز آموزشی باید فرایندهای خود را شناسایی و بهبود دهند و عملکرد آموزشی خود را ارزیابی کنند.

مشارکت و همکاری

مراکز آموزشی باید با مشارکت ذینفعان خود و همکاری با سایر مراکز آموزشی و سازمان‌ها، بهبود مدیریت و ارائه خدمات آموزشی را تسهیل کنند.

این اصول و قوانین بر اساس استاندارد ایزو 21001 برای مدیریت موثر و بهبود کیفیت مراکز آموزشی تعیین شده است. با پیاده‌سازی این استاندارد، مراکز آموزشی می‌توانند روند آموزشی خود را بهبود داده، رضایت مشتریان را افزایش دهند و عملکرد بهتری داشته باشند.

هزینه استاندارد ایزو 21001

هزینه استاندارد ایزو 21001 بستگی به عوامل مختلفی از جمله اندازه و ماهیت مرکز آموزشی، منطقه جغرافیایی، استفاده از خدمات استشاری و آموزشی خارجی، و نیازهای خاص شرکت دارد. بنابراین، به طور کلی، نمی‌توان هزینه دقیقی برای دریافت گواهینامه ایزو 21001 تعیین کرد.

هزینه‌های مرتبط با پیاده‌سازی استاندارد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هزینه حاصل از خرید استاندارد

برای دسترسی به متن استاندارد ایزو 21001 ممکن است نیاز به خرید آن داشته باشید. هزینه خرید استاندارد معمولاً به عنوان یک هزینه آغازین محسوب می‌شود.

هزینه آموزش و آماده‌سازی

برای پیاده‌سازی استاندارد ایزو 21001، ممکن است نیاز به آموزش کارکنان و اعضای مرکز آموزشی برای درک و اجرای صحیح استاندارد باشد. هزینه‌های مرتبط با آموزش و آماده‌سازی می‌تواند شامل هزینه دوره‌های آموزشی داخلی یا خارجی و مشاوره‌های مرتبط باشد.

هزینه ارزیابی و گواهینامه‌بندی

برای اثبات پیاده‌سازی موفق استاندارد ایزو 21001، ممکن است نیاز به ارزیابی و رتبه‌بندی توسط سازمان مستقلی باشد. این هزینه معمولاً شامل هزینه ارزیابی مرحله‌ای و نهایی، هزینه صدور گواهینامه و هزینه حفظ گواهینامه است.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب به معرفی استاندارد ایزو 21001 پرداختیم. این گواهینامه به مراکز آموزشی کمک می‌کند تا با پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت کیفیت جامع، بهترین خدمات آموزشی را به دانشجویان و ذینفعان ارائه دهند. با رعایت استانداردهای ایزو 21001، مراکز آموزشی قادر خواهند بود:

  • کیفیت خدمات آموزشی خود را ارتقا داده و از طریق برآورده کردن نیازها و انتظارات دانش‌آموزان و دانشجویان، رضایت آنها را جلب کنند.
  • فرآیندهای آموزشی خود را بهبود بخشند تا عملکرد برتر و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.
  • روابط موثرتری با ذینفعان از جمله دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان برقرار کنند.
  • اعتماد عمومی را افزایش داده و شفافیت در عملکرد و فرآیندهای آموزشی خود را ترویج دهند.
  • از داده‌ها و شواهد مبتنی بر اطلاعات برای تصمیم‌گیری بهتر و بهبود مداوم استفاده کنند.
  • محیطی موثر و موفق برای یادگیری و رشد دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم کنند.
این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو 22000 | سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

با اجرای استاندارد ایزو 21001، مراکز آموزشی قادر خواهند بود استانداردهای بین‌المللی را در مدیریت خدمات آموزشی خود رعایت کرده و اعتبار و قابلیت رقابتی بیشتری در صنعت آموزش داشته باشند. لازم به ذکر است که برای کسب اطلاعات در این زمینه و دیگر گواهینامه های بین‌المللی می توانید از مشاوران و متخصصان ما کمک بگیرید.

سوالات متداول

هدف از اخذ گواهینامه ISO 21001 چیست؟

هدف ایزو 21001 بهبود کیفیت آموزش است. این استاندارد به گونه ای طراحی شده است که برای هر سازمان آموزشی، اعمال شود.

چه نوع مراکز آموزشی می‌توانند از استاندارد ایزو 21001 استفاده کنند؟

استاندارد ایزو 21001 قابل استفاده برای هر نوع مرکز آموزشی از جمله دانشگاه‌ها، مدارس، موسسات آموزشی است.

چگونه می‌توان استاندارد ایزو 21001 را اجرا کرد؟

اجرای استاندارد ایزو 21001 نیازمند فرآیندی است که شامل مراحل شناسایی نیازها و انتظارات دانشجویان و ذینفعان، تعیین سیاست و اهداف کیفیت، طراحی فرآیندهای کیفیت، اجرای فرآیندها، ارزیابی و بهبود مداوم عملکرد می‌باشد.

آیا استاندارد ISO 21001 با ISO 9001 سازگار است؟

بله، لین استاندارد بسیار شبیه به ISO 9001 است و بر رضایت مشتری تمرکز دارد. از این رو، ایزو 21001 با ISO 9001 نیزسازگار است.

چه کسانی می توانند از گواهینامه ISO 21001 استفاده کنند؟

  • سازمان های آموزشی و موسسات آموزش حرفه ای
  • مدرسه
  • دانشکده
  • موسسات

نکاتی که باید برای اجرای گواهینامه ISO 21001 بر آن تمرکز کرد کدام ها هستند؟

  • ساده سازی و استانداردسازی نیازهای آموزشی
  • تدوین سیاست و اهداف کیفیت
  • بررسی اسناد و تجزیه و تحلیل
  • سیستم اطلاعات مدیریت
  • عملکرد و پایداری

چگونه می توان گواهینامه ISO 21001 دریافت کرد؟

مراحل اساسی برای دریافت گواهینامه ISO 21001 این است که شما باید تمام اطلاعات مربوط به شرکت خود را به روشی سیستماتیک آماده کنید. سپس باید تمام اطلاعات مربوطه را مستند کنید. شما باید تمام اطلاعات مستند را در سازمان خود پیاده سازی کنید. برای ممیزی های داخلی که ابتدا در طول فرآیند صدور گواهینامه و سپس به صورت دوره ای و در آخر انجام می شود، آماده شوید. در صورتی که نهاد گواهی کننده سیستم مدیریت شما را تایید کند، استاندارد ISO مورد نیاز به شما تعلق می گیرد.

هزینه صدور گواهینامه ISO 21001 چقدر است؟

هزینه صدور گواهینامه ISO 21001 از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است. اساساً، هنگامی که به یک مرجع گواهی بین‌المللی معتبر برای صدور گواهینامه ISO مراجعه می‌کنید و آنها سیستم‌های مدیریتی و تمام فرآیندهای شما را تأیید می‌کنند، سپس مبلغی را برای گواهی نقل قول می‌کنند. علاوه بر این، هزینه برای دستیابی به گواهینامه ISO بیشتر به تعداد کارمندان سازمان شما، تعداد شعباتی که سازمان شما دارد و بسیاری موارد دیگر سازمان شما بستگی دارد.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید