اخذ استاندارد ایزو 29990 | ویژه مدیریت کیفیت آموزش غیر رسمی

راهنمای اخذ استاندارد ایزو 29990
شرح مختصر
استاندارد ایزو 29990
عنوان استاندارد: مدیریت کیفیت آموزش غیر رسمی
شماره استاندارد: ISO 29990:2010
تاریخ انتشار: سال 2010
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: ارزیابی معیارهای آموزش
مزایا: تضمین کیفیت و شفافیت در مؤسسات آموزشی
اخذ گواهینامه ایزو

استاندارد ISO 29990 چیست؟ (ویژه مدیریت کیفیت آموزش غیر رسمی)

استاندارد ایزو 29990 ویژه مدیریت کیفیت (LEARNING SERVICES FOR NON-FORMAL EDUCATION) یک استاندارد بین‌المللی است که معیارها و الزامات کیفیت را برای فعالان در زمینه آموزش، تعیین می ‌کند. این استاندارد برای سازمان هایی که در زمینه آموزش در همه زمینه ها فعال هستند و سازمان غیرآموزشی مانند مدارس و دانشگاه ها مناسب است.

گواهینامه ایزو 29990 مختص مدیریت کیفیت برای خدمات آموزشی غیررسمی (non-formal education) طراحی شده است. این نوع آموزش ها شامل دوره ‌ها و برنامه‌ های آموزشی هستند که عموماً در موسسات خصوصی یا نهادهای آموزشی غیردولتی ارائه می ‌شوند و به طور عمده برای افراد  و توسعه حرفه‌ای مناسب هستند.

استاندارد ایزو 29990 مهم ترین معیارها و الزامات مدیریتی را برای این نوع خدمات آموزشی تعیین می‌ کند تا اطمینان حاصل شود که خدمات آموزشی ارائه شده کیفیت لازم را دارند و نیازهای آموزشی را برآورده می‌ کنند. لازم به ذکر است که استاندارد ISO 29993:2017 نسخه جدید و جایگزین ایزو 29990 است.

کاربرد استاندارد ایزو 29990

به طور کلی گواهینامه ISO 29990 یک استاندارد بین‌المللی است که به مدیریت کیفیت آموزش ‌ها اختصاص دارد. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) تدوین شده است و برای ارزیابی و اعتبارسنجی سیستم‌ های مدیریت کیفیت آموزش و آموزش‌ های غیررسمی و غیرانتفاعی به‌کار می ‌رود.

استفاده از این استاندارد می ‌تواند به بهبود عملکرد و کیفیت آموزش ‌ها کمک کند. با اعمال مفاهیم و مبانی استاندارد ISO 29990، مراکز آموزشی می ‌توانند کیفیت فرآیندهای آموزشی خود را بهبود بخشند. همچنین بهبود کیفیت آموزش‌ ها و رعایت متدولوژی ‌های مدیریت کیفیت می ‌تواند باعث افزایش اعتماد و رضایت مشتریان و دانشجویان شود.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو 50001 | ایزو مدیریت انرژی

علاوه بر این استفاده از استاندارد ایزو 29990 به مراکز آموزشی کمک می ‌کند تا محیطی مناسب برای یادگیری و تدریس ایجاد کنند. بهره‌گیری از استاندارد‌های بین‌المللی می ‌تواند باعث افزایش رقابت‌پذیری مراکز آموزشی در بازار باشد. بنابراین استفاده از استاندارد ISO 29990 برای مدیریت کیفیت آموزش ‌ها می ‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بهبود فرآیندها و ارتقاء کیفیت آموزش‌ ها مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای ISO 29990

  • افزایش اعتماد مشتری و مصرف کننده
  • افزایش کیفیت خدمات
  • برنامه ریزی و اجرای امور در قالب یک نظام بین المللی از پیش تعریف شده
  • بهبود عملکرد، افزایش بهره وری و سرعت در امور
  • رقابت جهانی
  • اخذ رتبه از سازمان های دولتی
  • اطمینان از برآورده شدن نیازها و انتظارات مشتری
  • ارائه خدمات آموزشی با کیفیت بهتر
  • تصحیح خطاها و جلوگیری از تکرار آنها
  • بهبود ارتباطات آموزشی

اهداف استاندارد ایزو 29990

هدف این استاندارد بین المللی ارائه یک مدل عمومی برای و عملکرد حرفه ای و با کیفیت است. همچنین اصول و قوانینی را برای ارائه دهندگان خدمات یادگیری (LSP) در آموزش غیر رسمی و مشتریان آنها تعیین می کند.

استاندارد ایزو 29990 از اصطلاح خدمات یادگیری به جای آموزش برای تشویق تمرکز بر یادگیرنده و نتایج فرآیند و تاکید بر طیف کامل گزینه های موجود برای ارائه خدمات یادگیری استفاده می کند. این استاندارد بر شایستگی LSPها تمرکز دارد.

به طور کلی هدف آن کمک به سازمان ها و افراد در انتخاب LSP است که نیازها و انتظارات سازمان را برای توسعه شایستگی و قابلیت برآورده می کند و می تواند برای تأیید LSP ها استفاده شود. استاندارد ISO 29990 شباهت هایی با بسیاری از استانداردهای سیستم مدیریت منتشر شده توسط ISO، به ویژه گواهینامه ایزو 9001 دارد.

نحوه اخذ استاندارد ایزو 29990

صدور گواهینامه ISO 29990 در چندین مرحله انجام می شود. ابتدا یک حسابرس یا بازرس از طرف سازمان صدور گواهینامه، بررسی می کند که آیا تمام الزامات استاندارد در سازمان شما اجرا شده است یا خیر. شرکت صادر کننده گواهی سوابق مطابق با مستندات اجرا شده در سازمان یا موسسه شما را بررسی می کند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو TS 16949 | مدیریت کیفیت صنعت خودروسازی

با توجه به اینکه استاندارد ایزو 29990 به مدت 3 سال صادر می شود، باید در سال دوم و سوم ممیزی نظارت انجام شود. پس از سه سال، ممیزی گواهینامه مجدد انجام می شود. پیوستن به این ممیزی تاییدی بر تعهد بلند مدت سازمان به سیستم مدیریت کیفیت است.

هزینه اخذ گواهینامه ISO 29990

هزینه صدور استاندارد ایزو 29990 بسته به نوع سازمان و شرکت صادرکننده گواهی متفاوت است. بنابراین برای تخمین دقیق قیمت انواع گواهینامه های ایزو می توانید از مشاوران سایت ایزو کمک بگیرید. همچنین برای دریافت ایزو به صورت غیرحضوری و آنلاین نیز می توانید از مشاوران سایت ایزو راهنمایی بخواهید و شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهی در کوتاه ترین زمان ممکن را از آنها بپرسید.

استاندارد ایزو 29990 برای چه سازمان هایی مناسب است؟

استاندارد ISO 29990 برای انواع سازمان ‌ها و مؤسساتی است که فعالیت‌ های آموزشی و آموزش ‌های غیررسمی و غیرانتفاعی ارائه می ‌دهند، مناسب است. به عبارت دیگر، این استاندارد برای مراکز آموزشی، مؤسسات آموزشی، شرکت ‌ها و سازمان ‌های دولتی و غیردولتی که به‌عنوان ارائه‌دهنده آموزش‌ ها به صورت غیررسمی و تخصصی فعالیت دارند، مناسب است.

برخی از نمونه‌ های سازمان ‌ها و مؤسساتی که می‌ توانند از استاندارد ISO 29990 بهره‌مند شوند عبارتند از:

  • موسسات آموزشی غیر رسمی و غیر دولتی
  • مراکز آموزش مهارت‌ های فنی و حرفه‌ای
  • مراکز آموزش زبان ‌ها
  • مراکز آموزش مدیریت و توسعه منابع انسانی
  • مؤسسات آموزش حوزه بهداشت و درمان
  • سازمان ‌ها و موسسات آموزش مهارت ‌های کارآفرینی و کسب و کار
  • موسسات آموزش مهارت ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)
  • سازمان‌ ها و موسسات آموزش مهارت‌ های صنعتی و تولیدی

به‌طور کلی استاندارد ایزو 29990 برای هر نهاد یا سازمانی که به منظور بهبود کیفیت آموزش ‌ها و تضمین ارائه آموزش ‌های مطلوب و مؤثر است، مناسب و کاربردی است.

سایت ایزو بهترین مرجع برای دریافت مشاوره جهت اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب در مورد استاندارد ایزو 29990 صحبت کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد ISO 29990، نیز می ‌توانید به منابع رسمی استاندارد‌های ISO و سازمان بین‌المللی استانداردها مراجعه کنید. همچنین، ممکن است برخی از سازمان‌ ها و مراکز آموزشی راهنماها و منابعی برای اجرای این استاندارد را منتشر کرده باشند که می ‌توانید از آنها هم استفاده کنید.

مهم ترین نکته در اخذ انواع گواهینامه های بین‌المللی، درخواست گواهی از یک شرکت معتبر مانند سایت ایزو است. شرکت ما بیش از یک دهه است که در زمینه صدور انواع استانداردها و گواهینامه های جهانی فعال است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دریافت انواع گواهینامه ها، به مشاوران و متخصصان ما مراجعه کنید. پل های ارتباطی ما با شما مشتریان عزیز صفحات اجتماعی، وب‌سایت و شماره های تماس است.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 10668 | استاندارد ایزو ارزش گذاری برند

سوالات متداول

استاندارد ایزو 29990 چیست و به چه مواردی اختصاص دارد؟

استاندارد ISO 29990 یک استاندارد بین‌المللی است که به مدیریت کیفیت آموزش ‌ها اختصاص دارد. این استاندارد برای ارزیابی و اعتبارسنجی سیستم ‌های مدیریت کیفیت آموزش ‌های غیررسمی و غیرانتفاعی به‌کار می ‌رود. به عبارت دیگر، این استاندارد برای مراکز آموزشی، مؤسسات آموزشی، شرکت ‌ها و سازمان‌ های دولتی و غیردولتی مناسب است که به‌عنوان ارائه‌دهنده آموزش ‌های غیررسمی و تخصصی فعالیت دارند.

هدف اصلی اجرای استاندارد ISO 29990 چیست؟

هدف اصلی اجرای استاندارد ایزو 29990، ارتقاء کیفیت آموزش ‌ها و فرآیندهای آموزشی است. این استاندارد با تعیین مفاهیم و مبانی مدیریت کیفیت آموزش‌ ها به سازمان ‌ها کمک می ‌کند تا آموزش ‌ها را بهبود داده و نتایج بهتری بدست آورند.

چه نکاتی در اجرای استاندارد ایزو 29990 باید مدنظر قرار گیرد؟

در اجرای گواهینامه ISO 29990، نکات مهمی مانند برنامه‌ریزی آموزشی، طراحی آموزش ‌ها، فرآیندهای اجرایی و ارزیابی آموزش ‌ها و همچنین تأمین منابع و تجهیزات لازم برای آموزش باید مدنظر قرار گیرند.

آیا استاندارد ISO 29990 فقط برای مؤسسات آموزش عالی مناسب است؟

خیر، استاندارد ISO 29990 برای انواع سازمان ‌ها و مؤسساتی مناسب است که فعالیت ‌های آموزشی و آموزش‌ های غیررسمی و غیرانتفاعی ارائه می ‌دهند. این شامل مراکز آموزشی، مؤسسات آموزشی، شرکت ‌ها و سازمان ‌های دولتی و غیردولتی است که به‌عنوان ارائه‌دهنده آموزش ‌های غیررسمی و تخصصی فعالیت دارند.

چرا به ISO 29990 نیاز داریم؟

بسیاری از ارائه دهندگان خدمات یادگیری برنامه های مشابهی را ارائه می دهند. با این حال، همه ارائه دهندگان معتبر نیستند. با صدور گواهینامه ISO 29990، شفافیت و قرابت برنامه های مختلف ارائه شده توسط بسیاری از ارائه دهندگان افزایش می یابد. استاندارد ایزو 29990 نه تنها برای سازمان هایی مفید است که به دنبال شریک مشهوری برای کار با آنها هستند، بلکه به LSP ها نیز توجه می کند که ثبات آنها را در ارائه خدمات با کیفیت و بهبود اثربخشی سازمانی تضمین می کند.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید