اخذ ایزو برای شرکت نفت (شرایط + مراحل صدور)

اخذ ایزو برای شرکت نفت

اخذ گواهینامه ISO برای یک شرکت نفتی شامل فرآیندی جامع برای اطمینان از انطباق با استانداردهای بین المللی تعیین شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) است.

ابتدا، ضروری است که برای افزایش آگاهی مدیران و مسئولان تمامی شرکت‌ها، کلمه و اصطلاح “وندور” را به طریقی مفید و مختصر توضیح دهیم، تا متقاضیان و پیمانکاران محترم بتوانند به راحتی اطلاعات لازم برای ثبت در لیست وندور شرکت‌های نفت را به دست آورند. وندور (Vendor) به معنی زنجیره تأمین کالا و خدمات برای شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی است. در اینجا یک راهنمای کلی در مورد نحوه دریافت گواهینامه ISO برای شرکت نفت آورده شده است.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت پنهان کردن سرفصل ها

گواهینامه لازم جهت ثبت در وندور شرکت نفت

شرکت‌های صنعتی همراه با پروژه‌های بزرگ به منظور خریدهای سازمانی و تهیه کالاها و تجهیزات اساسی خود به دنبال لیست تأمین‌کنندگان این خدمات می‌روند. این لیست به عنوان “لیست وندور” یا “Approved Vendor List” یا به اصطلاح “AVL” نامیده می‌شود.

تمامی کارفرمایان برای احراز صلاحیت شرکت‌های متقاضی برای ورود به لیست وندور از یک اساس و پایه مشابه استفاده می‌کنند. به طور کلی، ورود به یک لیست وندور با سیاست‌ها و راهبردهای شرکت‌های کارفرما در ارتباط وابسته است. قرار گرفتن در لیست وندور نیز به مسئله‌ای که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، بستگی دارد.

وندور لیست در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین لیست‌های مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و ارائه دهنده خدمات در این صنایع به دنبال ورود به این لیست هستند. اولین گام برای ورود و ثبت نام در وندور لیست شرکت نفت، دریافت یک کد پنج رقمی ایران کد متناسب با زمینه فعالیت و تولیدات خود است. این کد عضویت ایرانی، به منظور حمایت از محصولات ایرانی، صادر می‌شود و مشخص کننده فعالیت شرکت‌ها (شامل شرکت‌های خدماتی، تولید کننده و تأمین کننده و وارد کننده) می‌باشد.

گواهینامه‌ای که برای ثبت در وندور لیست شرکت نفت لازم است، پس از پر کردن فرم ثبت نام، شامل ارائه گواهی تأسیس، لیست قراردادهای بزرگ، و گواهی‌های رضایت همکاری با کارفرمایان دیگر می‌شود. همچنین ارائه تاییدیه‌ها، استانداردها و گواهینامه‌هایی که کارفرما (شرکت نفت) مدنظر دارد، ضروری و اساسی برای ثبت می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین و معتبرترین گواهینامه‌های مورد نیاز برای ثبت در وندور لیست شرکت نفت، گواهینامه ISO 9001 به عنوان سیستم مدیریت کیفیت است. این گواهینامه به عنوان مادر و مرجع تمام استانداردهای بین‌المللی ایزو شناخته می‌شود و سطح ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات شرکت‌ها را مورد تأکید قرار می‌دهد.

این مقاله را حتما بخوانید:  دوره آموزشی ایزو 22000 (نحوه ثبت نام + هزینه)

گواهینامه HSE، به معنای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار است، یکی از ضروری‌ترین گواهینامه‌ها برای ورود به وندور لیست شرکت‌های نفت محسوب می‌شود. این گواهینامه نشان می‌دهد که سطح ایمنی در محیط کار به حد بالایی ارتقاء یافته است و تضمین کننده سلامت و امنیت نیروی انسانی در محیط کار می‌باشد.

دریافت گواهینامه HSE به معنی داشتن همزمان دو گواهینامه ISO 14001 با نام سیستم مدیریت زیست محیطی و ISO 45001 با نام سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است. این نشان می‌دهد که دارای یک سیستم مدیریتی یکپارچه و قوی (IMS) برای ورود به وندور لیست می‌باشد و قطعاً از جمله گواهینامه‌های مهم و ارزشمند به شمار می رود.

گواهینامه‌های مورد نیاز برای ورود به وندور لیست شرکت‌های نفت بستگی به تقاضا و معیارهای هر شرکت نفتی دارد. برخی از این معیارها شامل تعداد پرسنل و کارکنان، مساحت محیط کار و انبارها، محل نگهداری وسایل و تجهیزات، نوع دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده و… می‌باشد. ارائه چارت سازمانی و نمایشگری از جایگاه‌ها و وظایف در سازمان نیز از دیگر گواهینامه‌های لازم برای ورود به وندور لیست شرکت‌های نفت محسوب می‌شود.

استانداردهای ISO مربوط به شرکت های نفتی

ممکن است سوال برایتان پیش آید که برای ورود به وندور نفت، چه گواهینامه‌های ایزو نیاز است. به طور معمول، شرکت‌های پیمانکاری برای ورود به وندور نفت، اقدام به اخذ گواهینامه‌های ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)، ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط زیست)، ایزو 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) و گواهینامه IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) می‌نمایند.

در صورتی که فعالیت شما در زمینه پیمانکاری است و با شرکت‌های نفت و گاز همکاری دارید، توصیه می‌شود که به اخذ گواهینامه HSE-MS نیز اقدام کنید. استاندارد HSE اصول مربوط به ایمنی کارگاهی، بهداشت شغلی و حفاظت از محیط زیست را تعریف می‌کند. اگر شرکت شما تجهیزات مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تولید می‌کند، توصیه می‌شود که به اخذ گواهینامه ایزو 29001 نیز اقدام نمایید.

نحوه پیاده سازی گواهینامه ایزو 29001 در شرکت نفت

قبل از ورود به فرآیند پیاده‌سازی استاندارد ایزو 29001، ضروری است که بدانید ممیزی گواهینامه ایزو 29001 تطابق کاملی با ممیزی استاندارد ایزو 9001 دارد. مدیران و صاحبان شرکت‌هایی که نیاز به اخذ استاندارد ایزو 29001 دارند، می‌توانند با انجام 5 مرحله فرآیند صدور گواهینامه را تکمیل نمایند:

  • باید اطلاعات جامعی در رابطه با استاندارد ایزو 29001 داشته باشند.
  • سازمان مناسبی را برای صدور گواهی انتخاب کرده و از اعتبار گواهینامه‌های صادر شده توسط آن اطمینان حاصل کنند.
  • ممیزی گواهینامه در دو مرحله توسط کارشناسان و حسابرسان مرتبط انجام شود.
  • مدیریت عدم انطباق را انجام دهند.
  • صدور گواهینامه ایزو 29001 معتبر، تحت اعتبار IAF را جلب نمایند.

به یاد داشته باشید که این گواهی به مدت 3 سال اعتبار دارد و امکان نظارت منظم و سالانه پس از صدور گواهی وجود دارد. این نظارت هر ساله به صورت ممیزی‌های نظارتی اجرا و با گزارش‌های کیفیت سالانه مستند می‌شود.

فرآیند صدور گواهینامه ایزو در شرکت نفت
مراحل صدور گواهینامه iso در شرکت نفت

فرآیند صدور گواهینامه ایزو در شرکت نفت

  • انجام تجزیه و تحلیل شکاف:

فرآیندها و سیستم های موجود شرکت خود را بر اساس الزامات استاندارد ISO انتخاب شده ارزیابی کنید. شکاف هایی را که برای برآورده شدن معیارهای استاندارد باید برطرف شوند، شناسایی کنید.

  • تدوین برنامه اجرایی:

یک طرح دقیق ایجاد کنید که نشان دهد شرکت شما چگونه به خلأهای شناسایی شده رسیدگی می کند و تغییراتی را برای برآورده کردن الزامات استاندارد ISO اعمال می کند. تخصیص منابع و تعیین ضرب الاجل برای هر کار.

  • آموزش و آگاهی:

آموزش کارکنان در مورد الزامات استاندارد ISO و نقش آنها در دستیابی به انطباق. ایجاد آگاهی و اطمینان از درک مشترک از اهمیت گواهینامه ISO در سراسر سازمان.

  • اعمال تغییرات مورد نیاز:

تغییرات لازم را در فرآیندها، رویه‌ها، اسناد و سیستم‌ها برای برآورده کردن الزامات استاندارد ISO ایجاد کنید. مطمئن شوید که همه تغییرات با شکاف های شناسایی شده در طول تجزیه و تحلیل شکاف هماهنگ هستند.

  • مستندسازی سیستم مدیریت کیفیت:

توسعه و مستندسازی یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) که با استاندارد ISO مطابقت دارد. این مستندات باید شامل سیاست ها، رویه ها، دستورالعمل های کاری و سوابق لازم برای نشان دادن انطباق باشد.

  • حسابرسی داخلی:

یک ممیزی داخلی برای ارزیابی اثربخشی و انطباق QMS با استاندارد ISO انجام دهید. مناطقی را برای بهبود و اقدامات اصلاحی شناسایی کنید.

  • بررسی مدیریت:

یک جلسه بررسی مدیریت برای ارزیابی عملکرد QMS، شناسایی فرصت‌های بهبود و انجام تنظیمات لازم در سیستم ترتیب دهید.

  • انتخاب نهاد صدور گواهینامه:

یک نهاد صدور گواهینامه معتبر را برای انجام ممیزی خارجی از QMS خود انتخاب کنید. مطمئن شوید که نهاد صدور گواهینامه برای استاندارد ISO خاصی که مد نظر شماست معتبر است.

  • ممیزی صدور گواهینامه خارجی:

تحت یک ممیزی خارجی که توسط سازمان صدور گواهینامه انتخاب شده انجام می شود. حسابرس QMS شما را بر اساس الزامات استاندارد ISO ارزیابی خواهد کرد.

  • عدم انطباق آدرس:

در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق در حین ممیزی خارجی، برای برآورده کردن الزامات استاندارد ISO، آنها را به سرعت و به طور موثر برطرف کنید.

  • ممیزی گواهینامه و نظارت:

هنگامی که هرگونه عدم انطباق برطرف و QMS مطابق با آن تشخیص داده شد، مرجع صدور گواهینامه گواهینامه ISO را صادر می کند. ممیزی های نظارت دوره ای برای اطمینان از انطباق مداوم انجام خواهد شد.

  • پیشرفت مداوم:

برای اطمینان از انطباق با استاندارد ISO و بهبود مستمر در سازمان خود، به طور مداوم QMS خود را نظارت و بهبود دهید.

این مقاله را حتما بخوانید:  ثبت درخواست تمدید گواهینامه ایزو (آنلاین و فوری)

با پیروی از این مراحل و رعایت الزامات استاندارد ISO انتخاب شده، شرکت نفت شما می تواند گواهینامه ISO را دریافت کند و تعهد خود را به کیفیت، مسئولیت زیست محیطی و بهداشت و ایمنی شغلی نشان دهد.

اهداف ایزو در شرکت نفت

شرکت‌های بزرگ در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز به طور فزاینده در انتخاب تامین‌کنندگان، ذینفعان و مشتریان خود، درخواست گواهینامه‌ی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 29001 دارند. لازم به ذکر است که استاندارد ایزو 29001 با ایزو 9001 سازگاری کاملی دارد، بنابراین می‌توانید هر دو استاندارد مهم را همزمان در سازمان خود پیاده‌سازی و اجرا کنید.

قبل از اجرای استاندارد انتخابی، هر شرکت باید در نظر داشته باشد که در آینده، این استاندارد چه اهدافی را در سازمان دنبال خواهد کرد و هدف اصلی از اجرای آن چیست. الزامات مشخص‌شده بر اساس استاندارد ایزو 29001، در واقع یک سیستم مدیریت کیفیت را برای توسعه، تولید، نصب و نگهداری محصولات و خدمات در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز تعریف می‌کند. این استاندارد توسط سازمان ایزو با هدف تعریف الزامات قابل ممیزی و واضح ارائه شده است و پیش‌نیاز صدور گواهینامه، معرفی یک سیستم مدیریت مبتنی بر ایزو 9001 و ایزو 29001 است.

صدور گواهینامه ایزو 29001 به سازمان متقاضی امکان بهبود دقیق فرآیندها و محصولات را می‌دهد. کیفیت به صورت پایدار تضمین می‌شود و می‌تواند پس از ممیزی توسط کارشناسان مستقل (همچون حسابرسان گروه مشاورین سایت ایزو) به صورت خارجی تایید گردد. هدررفت کار و ضایعات در تولید کاهش می‌یابد و عواقب اقدامات نادرستی که ممکن است توسط محصولات و خدمات ایجاد شود، به حداقل می‌رسد. شرکت‌هایی که با موفقیت گواهینامه را کسب می‌کنند، از دسترسی آسان‌تر به بازارهای بین‌المللی نیز بهره‌مند خواهند شد.

این مقاله را حتما بخوانید:  قیمت ایزو 9001 فوری | هزینه ISO 9001 چقدر است؟

سوالات متداول

1- از کجا می‌توانم گواهینامه ISO مناسب برای ورود به وندور شرکت نفت دریافت کنم؟

در زمان تماس با انواع مختلفی از مراکز تأییدی (CB)، هر یک از آنها از شما درخواست مبالغ متفاوتی برای صدور گواهینامه ISO می‌کنند. این ممکن است باعث سردرگمی شود و شما ممکن است بپرسید: “چرا هر شرکتی قیمت‌های متفاوتی برای صدور گواهینامه ISO ارائه می‌ کند؟”

2- برای ورود به وندور شرکت نفت، نیاز به چه گواهینامه‌های ایزو (ISO) دارید؟

برای ورود به وندور شرکت نفت، نیاز به گواهینامه‌های ایزو 9001 (سیستم مدیریت کیفیت)، گواهینامه ایزو 14001 (سیستم مدیریت محیط زیست)، گواهینامه ایزو 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) و گواهینامه IMS (سیستم مدیریت یکپارچه) دارید.

3- آیا شرکت نفت می تواند چندین گواهینامه ISO را دریافت کند؟

بله! یک شرکت نفتی می تواند چندین گواهینامه ISO را به طور همزمان اخذ کند. در واقع، داشتن گواهینامه در استانداردهای مختلف ISO مرتبط می تواند شهرت شرکت را افزایش دهد و فرصت های تجاری را گسترش دهد.

4- چگونه گواهی ISO می تواند پایداری شرکت های نفتی را افزایش دهد؟

گواهینامه های ISO مانند ISO 14001 (مدیریت زیست محیطی) و ISO 50001 (مدیریت انرژی) می تواند به شرکت های نفتی کمک کند تا شیوه های پایدار را اجرا کنند، اثرات زیست محیطی را کاهش و مصرف انرژی را بهینه کرده و به آینده ای پایدارتر کمک کنند.

5- مزایای کلیدی گواهینامه ISO برای شرکت های نفتی چیست؟

مزایای گواهینامه ISO برای شرکت های نفتی شامل افزایش اعتبار، بهبود بهره وری عملیاتی، انطباق با الزامات قانونی، دسترسی به بازارهای جدید، کاهش ریسک های عملیاتی و افزایش رضایت مشتری است.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخذ انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب استاندارد ایزو برای شرکت ها را معرفی کردیم. در پایان، دریافت گواهینامه ISO برای شرکت نفت شما یک حرکت استراتژیک است که می تواند کسب و کار شما را به ارتفاعات جدیدی سوق دهد. با رعایت استانداردهای بین المللی، شما نه تنها تعهد خود را به کیفیت و ایمنی نشان می دهید بلکه شرکت خود را به عنوان یک بازیگر قابل اعتماد و معتبر در صنعت رقابتی نفت قرار می دهید. سفر به سمت صدور گواهینامه ISO ممکن است نیاز به تلاش داشته باشد اما پاداش از نظر رشد کسب و کار و شهرت ارزش آن را دارد.

تمامی مراحل دریافت گواهینامه استاندارد ایزو برای شرکت توسط کارشناسان سایت ایزو انجام می شود و نیاز به هیچ نگرانی نیست! برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191017212 تماس بگیرید.

رای دهید
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدخانی

سلام خدا قوت، از این مجموعه خوب برای ارائه بهترین ها تشکر می کنم، از مشتریان قدیمی و همیشگی این مجموعه هستم و همیشه برای این مجموعه آرزوی موفقیت های روز افزون دارم.

حمیدرضا ساسانی

سلام وقت بخیر، ثبت سفارش ایزو برای شرکت چقدر هزینه دارد؟ ممنون از پاسخگویی شما

حیدر رحمانی

این مقاله را کامل خواندم واقعا مطالب خوب و کاربردی بیان شده بود بسیار استفاده کردم، سپاس فراوان

محمودزاده

سلام وقت بخیر، به کاربران پیشنهاد می کنم که این سایت را از دست ندهید و از خدمات آن بهره کافی را ببرید، من بسیار راضی بودم ممنون

کامران لطفی

من با کارشناسان این مجموعه ارتباط گرفتم، به خوبی پاسخگویی تمام سوالات بنده بودند، خیلی راضی بودم ممنون از زحمات شما

رويا

سلام خسته نباشيد براي ويرايش نسخه قبلي لازم به پرداخت همان هزينه ميشه يا خير؟

Call Now Buttonتماس بگیرید