اخذ استاندارد ایزو 25550 | ویژه بهره‌وری از جوامع سالمند

ایزو ۲۵۵۵۰ در مقابله با سن گرایی
شرح مختصر
استاندارد ایزو 25550
عنوان استاندارد: ویژه افزایش بهره‌وری از جوامع سالمند
شماره استاندارد: ISO 25550:2022
تاریخ انتشار: سال 2022
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: افزایش بهره‌وری نیروی کار مسن با پتانسیل اجرایی بالا
مزایا: افزایش عملکرد و بهره‌وری سازمان به واسطه بهره‌گیری از تجربه و دانش کارکنان مسن
سفارش گواهینامه ایزو

استاندارد ISO 25550 چیست؟ (ویژه جوامع سالمند)

استاندارد ایزو 25550 ویژه افزایش بهره‌وری از نیروی کار مسن (به انگلیسی: Ageing societies) الزامات و دستورالعمل ‌هایی را برای دستیابی به نیروی کار مسن ارائه می‌ کند که پتانسیل ایجاد ارزش افزوده برای سازمان‌ ها، کارگران، جوامع و سایر ذینفعان را دارد. این سند سازمان ها و سایر ذینفعان را قادر می سازد تا از نیروی کار با سن های بالا حمایت کنند.

این استاندارد فرصت‌ هایی را برای کارگران مسن‌تر، که در داخل یا خارج از سازمان کار می ‌کنند، فراهم می ‌کند تا بهره‌ورتر باشند. این سند برای همه سازمان ها صرف نظر از نوع یا اندازه و برای کلیه ترتیبات کاری و همه اشکال روابط بین سازمانها و کارگران قابل اجرا است.

در حالی که سازمان ها باید شامل همه کارگران بدون در نظر گرفتن سن باشند، این الزامات و دستورالعمل ها به طور خاص بر کارگران مسن تر تمرکز می کنند. البته داشن این گواهی، به این معنی نیست که کارگران جوان‌تر مستثنی هستند. سازمان ها می توانند این الزامات و دستورالعمل ها را با توجه به نقش و زمینه خاص خود تنظیم کنند.

کاربرد استاندارد ایزو 25550

این استاندارد برای مبارزه با سن‌گرایی ایجاد شده است و الزامات و دستورالعمل های عمومی برای نیروی کار فراگیر در هر سن اراده می دهد. به طور کلی استاندارد ایزو 25550 راهنمایی هایی را ارائه می دهد که می تواند سازمان ها را برای ایجاد تغییرات، جهت تولید فرصت های شغلی طولانی مدت، مبارزه با پیری و بهره مندی از کارگران در تمام سنین حمایت کند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 14068 | مدیریت گازهای گلخانه‌ای

سازمان‌ های فعال با گسترش مدل‌ های شغلی و ایجاد مسیرهای توسعه جدید، از کارکنان مسن‌تر استفاده می ‌کنند. این می تواند مشارکت فعال کارگران مسن را بهتر کرده و شهرت و وجهه سازمان را در جامعه افزایش دهد. همچنین اخذ این استاندارد یک محل کار متعادل‌تر ایجاد می ‌کند، جایی که تجربه به اشتراک گذاشته می ‌شود و هماهنگی بین نسلی ارتقا می ‌یابد.

شرایط اخذ ایزو 25550 برای شرکت ها
الزامات قانونی استاندارد ایزو 25550

اصول و قوانین استاندارد ایزو 25550

استاندارد ایزو 25550 در همه سازمان‌ ها و بدون توجه به نوع یا اندازه آنها قابل اجرا است. به عبارت دیگر، این استاندارد منحصر به یک صنعت خاص نیست و در تمامی سازمان ‌ها قابل اجرا است. با اجرای این استاندارد، سازمان ‌ها باید تبعیض سنی را از اصول استخدامی خود حذف کرده و به عدالت و ترکیبی متنوع از کارکنان توجه کنند.

استاندارد ISO 25550 به طور خاص بر روی کارگران مسن تمرکز دارد و بهبود بهره‌وری آنها را در سازمان‌ ها هدف قرار می‌ دهد. با توجه به روند چشمگیر پیری جمعیت در جهان، اهمیت استفاده از تجربه و دانش کارکنان مسن از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از این استاندارد، سازمان‌ ها را به بهبود شرایط کاری و حمایت از کارکنان مسن ترغیب می‌ کند.

استاندارد ISO 25550 با توجه به اهمیت مدیریت کارکنان مسن و ایجاد فرصت‌ های شغلی برای آنها، به عنوان یک روش مؤثر برای مقابله با سن‌گرایی شناخته می ‌شود. این استاندارد از دیگر استانداردهای پرکاربردی مانند ISO 9001 و ISO 22000 متفاوت است و به ویژه بر روی نیازهای کارکنان مسن تمرکز دارد.

نحوه اخذ استاندارد ایزو 25550

برای دریافت گواهی ایزو 25550 باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بررسی و آماده‌سازی: ابتدا باید با استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ آشنا شوید و نیازهای مرتبط با سازمان و کارکنان مسن خود را شناسایی کنید.
  • مشاوره و همکاری با متخصصین: بهتر است با مراکز مشاوره و متخصصین مجرب در زمینه استانداردهای ایزو، مانند سایت ایزو، همکاری کنید تا بهترین راهکارها را برای اجرای استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ در سازمان خود بیابید.
  • انجام اصلاحات و تطابق با استاندارد: بر اساس نیازها و مشاوره‌ ها، اصلاحات لازم را در سازمان خود انجام دهید تا با استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ تطابق پیدا کنید.
  • برگزاری آموزش ‌ها: آموزش ‌های مرتبط با استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ را برای کارکنان خود برگزار کنید تا آنها با اهداف و الزامات استاندارد آشنا شوند.
  • پیاده‌سازی و ارزیابی: استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ را در سازمان خود پیاده‌سازی کنید و پس از اتمام، عملکرد و تأثیر آن را ارزیابی کنید.
  • بررسی نهایی و درخواست گواهینامه: پس از مطمئن شدن از تطابق کامل با استاندارد، مراحل بررسی نهایی را انجام داده و درخواست گواهینامه استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ را به مراجع معتبر صدور گواهینامه ایزو ارسال کنید.
  • صدور گواهینامه: پس از بررسی ‌ها و تأیید، گواهینامه استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ برای شرکت یا سازمان صادر می ‌شود و این نشان‌دهنده تطابق شما با این استاندارد است.
این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 13569 | مختص موسسات مالی و بانک ها

هزینه اخذ گواهینامه ISO 25550

هزینه صدور استاندارد ایزو 25550 بسته به نوع سازمان و شرکت صادرکننده گواهی متفاوت است. بنابراین برای تخمین دقیق قیمت انواع گواهینامه های ایزو می توانید از مشاوران سایت ایزو کمک بگیرید. همچنین برای اخذ گواهینامه ایزو فوری نیز می توانید از مشاوران سایت ایزو راهنمایی بخواهید و شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهی در کوتاه ترین زمان ممکن را از آنها بپرسید.

استاندارد ایزو 25550 برای چه سازمان هایی مناسب است؟

استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ برای همه سازمان ‌ها قابل اجرا و مناسب است. این استاندارد به تمامی سازما ن‌ها، بدون توجه به نوع یا اندازه آنها، امکان فراهم‌کردن فرصت ‌های برابر، برای بهره‌وری نیروی کار مسن، با پتانسیل اجرایی بالا را می‌ دهد.

با توجه به اهمیت مدیریت کارکنان مسن و استفاده از تجربه و دانش آنها، استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ برای همه سازمان‌ ها، از جمله صنایع تولیدی، خدماتی، بازرگانی، فناوری اطلاعات، بهداشت و درمان مناسب است. این استاندارد به تمامی سازمان‌ ها اجازه می ‌دهد که به صورت عادلانه و بدون تبعیض سنی، کارکنان مسن خود را مورد حمایت قرار داده و از تجربه ‌ها و تخصص‌ های آنها استفاده کنند.

بنابراین، هر سازمان یا شرکتی که تمایل به ارتقاء کیفیت کارکنان و ایجاد فرصت ‌های شغلی برای همه، بدون توجه به سن آنها دارد، می ‌تواند از استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ به عنوان یک راهکار مؤثر برای مقابله با سن‌گرایی و بهره‌وری بهتر نیروی کار استفاده کند.

سایت ایزو بهترین مرجع برای دریافت مشاوره جهت اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب در مورد استاندارد ایزو 25550 صحبت کردیم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره این استاندارد و انواع گواهینامه های بین‌المللی به متخصصان ما در سلیت ایزو مراجعه کنید. مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند و راهنمایی های لازم در مورد شرایط دریافت انواع گواهی ها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 14001 | سیستم مدیریت زیست محیطی

سوالات متداول

استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ چیست؟

استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ یک استاندارد جهانی است که به منظور بهبود بهره‌وری نیروی کار مسن با پتانسیل اجرایی بالا تدوین شده است. این استاندارد به سازمان ‌ها کمک می ‌کند تا با ایجاد فرصت ‌های برابر برای کارکنان مسن و بهره‌برداری از تجربه و دانش آنها، عملکرد خود را بهبود بخشند.

 استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ برای چه نوع سازمان ‌هایی مناسب است؟

استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ برای همه سازمان ‌ها قابل اجرا و مناسب است. این استاندارد به تمامی سازمان‌ ها، بدون توجه به نوع یا اندازه آنها، امکان فراهم‌کردن فرصت ‌های برابر برای بهره‌وری نیروی کار مسن با پتانسیل اجرایی بالا را می ‌دهد.

چه مزایایی برای سازمان‌ ها در اخذ استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ وجود دارد؟

اخذ استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ باعث افزایش بهره‌وری نیروی کار مسن، استفاده بهینه از تجربه و دانش آنها، ایجاد فرصت ‌های شغلی مناسب برای سالمندان و بهبود عملکرد و عملیات سازمان می ‌شود. همچنین، با اجرای این استاندارد، سازمان‌ ها به عنوان یک موسسه سالمندان‌مدار و اجتماعی‌تر شناخته می شوند.

چگونه می ‌توان استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ را در سازمان ‌ها اجرا کرد؟

برای اجرای استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ در سازمان‌ ها، ابتدا باید با استاندارد آشنا شوید و نیازهای مرتبط با سازمان و کارکنان مسن خود را شناسایی کنید. سپس با مشاوره و همکاری با متخصصین، اصلاحات لازم را انجام داده و آموزش‌ های مرتبط را برای کارکنان برگزار کنید. پس از اجرا، عملکرد و تأثیر استاندارد را ارزیابی کرده و درخواست گواهینامه استاندارد ایزو ۲۵۵۵۰ را ارسال کنید. پس از تأیید، گواهینامه برای شما صادر می ‌شود و شما می ‌توانید به مدیریت بهتر نیروی کار مسن و ایجاد فرصت ‌های شغلی برای آ‌ها بپردازید.

چرا باید از ISO 25550 استفاده کرد؟

حفظ کارگران مسن تر در یک سازمان مزایای زیادی دارد، به عنوان مثال کاهش غیبت، فرسودگی شغلی، هزینه های استخدام، بهبود در تعامل و حفظ کارکنان، افزایش بهره وری و ظرفیت برای نوآوری از جمله این مزیت ها است. این استاندارد می ‌تواند از سازمان‌ ها در برداشتن گام‌ هایی برای ایجاد محیطی بدون تبعیض سنی، حمایت کند.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید