اخذ استاندارد ایزو 10006 | سیستم مدیریت کیفیت پروژه

اخذ استاندارد ایزو 10006 | سیستم مدیریت کیفیت پروژه
شرح مختصر
استاندارد ایزو 10006
عنوان استاندارد: سیستم مدیریت کیفیت پروژه
شماره استاندارد: ISO 10006:2003
تاریخ انتشار: سال 2003
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: دستیابی به اهداف کیفیت مدیریت پروژه های تاثیر گذار
مزایا: ایجاد فروش بیشتر به دلیل تقویت برند
اخذ گواهینامه ایزو

گواهینامه ایزو 10006: دروازه ای به سوی کیفیت در پروژه های شما

آیا به دنبال ارتقای کیفیت پروژه های خود هستید؟ آیا می خواهید رضایت ذینفعان را در پروژه هایتان تضمین کنید؟ گواهینامه ایزو 10006 راه حل شماست! این استاندارد بین المللی، راهنمایی جامع در خصوص کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها ارائه می کند. فرقی نمی کند پروژه شما کوچک یا بزرگ، کوتاه مدت یا بلند مدت باشد، ایزو 10006 به شما کمک می کند تا کیفیت را در تمام مراحل پروژه خود ارتقا دهید.

استاندارد ISO 10006 چیست؟ (سیستم مدیریت کیفیت پروژه)

استاندارد QS 10006 بر پایه استاندارد بین‌المللی ایزو 10006 بنا شده و به طور خاص بر مدیریت کیفیت در پروژه‌ها تمرکز دارد. در حالی که ایزو 10006 صرفاً دستورالعمل‌ها و اصول کلی را ارائه می‌دهد و برای صدور گواهینامه طراحی نشده است، استاندارد QS 10006 الزامات مشخصی را برای پیاده‌سازی و صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت پروژه‌ها تعیین می‌کند.

مناسب برای انواع سازمان‌های پروژه، QS 10006 بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت (مانند ساخت و ساز، فناوری اطلاعات، طراحی، معماری، توسعه نرم‌افزار، صندوق‌های یورو، رویدادها و…) برای سازمان‌های پروژه در هر نوع و اندازه قابل استفاده است.

تعریف پروژه: طبق QS 10006، پروژه “فرآیندی واحد است که برای دستیابی به یک هدف انجام می‌شود.” به طور کلی، یک پروژه شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های هماهنگ و کنترل‌شده با تاریخ شروع و پایان مشخص است که باید با الزامات خاص، از جمله محدودیت‌های زمان، هزینه و منابع، مطابقت داشته باشد.

مزایای استقرار و صدور گواهینامه QS 10006

  • رویکرد سیستماتیک به تعریف، برنامه‌ریزی، مدیریت و ارزیابی پروژه
  • آگاهی از ذینفعان و اطمینان از برآورده شدن نیازهای آنها
  • رویکرد سیستماتیک برای مدیریت تغییرات در پروژه‌ها
  • امکان ممیزی داخلی و بهبود سیستم مدیریت کیفیت پروژه‌ها
  • افزایش آگاهی کارکنان در سازمان
این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 37101 | سیستم مدیریت توسعه پایدار

شرایط و مزایای دریافت گواهینامه ایزو 10006

استاندارد ایزو 10006 راهنمای کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه‌ها است. این استاندارد برای پروژه‌هایی با پیچیدگی‌های مختلف، کوچک یا بزرگ، کوتاه یا طولانی‌مدت، در محیط‌های مختلف و صرف‌نظر از نوع محصول یا فرآیند درگیر قابل استفاده است. لازم به ذکر است که این استاندارد نیاز به تنظیم دستورالعمل متناسب با هر پروژه خاص را دارد.

گواهینامه ایزو 10006 خود به منزله راهنمای “مدیریت پروژه” نیست، بلکه گواهی بر استقرار و پیاده‌سازی استاندارد 10006 در سازمان یا شرکت شماست. این استاندارد بین‌المللی به بحث درباره راهنمای کیفیت در فرآیندهای مدیریت پروژه می‌پردازد. راهنمایی‌های مربوط به فرآیندهای مرتبط با محصول پروژه و همچنین “رویکرد فرآیند” در ایزو 9004 نیز در این استاندارد پوشش داده شده‌اند.

با توجه به توصیه کارشناسان ما در گروه مشاورین سایت ایزو، شرکت‌های بزرگ و کوچک، حتی شرکت‌های تازه تأسیس، می‌توانند بدون در نظر گرفتن شناسه خاصی، این استاندارد مهم و تخصصی را پیاده‌سازی کرده و گواهینامه ایزو 10006 را دریافت نمایند.

سیستم مدیریت پروژه ایزو 10006 برای سازمان‌هایی که بر روی پروژه‌هایی با پیچیدگی‌های مختلف، کوچک یا بزرگ، کوتاه‌مدت یا بلندمدت کار می‌کنند، قابل اجرا است. این سیستم می‌تواند برای پروژه‌های فردی، بخشی از یک برنامه یا مجموعه پروژه‌ها، در محیط‌های مختلف و صرف‌نظر از نوع محصول، خدمات یا فرآیند درگیر با هدف جلب رضایت ذینفعان پروژه از طریق به‌کارگیری مدیریت کیفیت در پروژه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. لازم به ذکر است که ممکن است نیاز به سفارشی‌سازی راهنمای این استاندارد برای متناسب‌سازی با هر پروژه خاص وجود داشته باشد.

هدف از اخذ گواهینامه ایزو 10006

سیستم‌های مدیریت کیفیت دستورالعمل‌هایی برای مدیریت کیفیت در پروژه‌ها ارائه می‌کنند که راهنمایی‌های لازم را در مورد کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه‌ها ارائه می‌دهند.

کلیه سازمان‌ها می‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط و موقعیت مکانی، تازه‌تأسیس بودن یا برند معروف بودن، تعداد پرسنل حاضر در سازمان و سایر شرایط، اقدام به اخذ ایزو سیستم مدیریت کیفیت پروژه کنند.

این استاندارد دستورالعمل‌های کیفیت در فرآیندهای مدیریت پروژه را به صورت کاملاً واضح و اصولی مورد بحث قرار می‌دهد که به وسیله آن سازمان‌ها می‌توانند طبق الزامات تعیین‌شده مستندات را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

دستورالعمل ایزو 10006 اصول و شیوه‌های مدیریت کیفیت مرتبط با مدیریت پروژه‌ها را تشریح می‌کند و راهنمایی در مورد مسائل کیفی مؤثر بر پروژه‌ها ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها را می‌توان برای پروژه‌هایی که توسط یک فرد یا تیم هدایت می‌شوند، یا برای یک برنامه (پروژه بزرگ متشکل از پروژه‌های کوچکتر اما مرتبط) اعمال کرد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو 22000 | سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

هدف اصلی ایزو سیستم مدیریت کیفیت پروژه ایجاد و حفظ کیفیت در پروژه‌ها از طریق یک فرآیند سیستماتیک است که تضمین می‌کند:

  • نیازهای اعلامی و ضمنی مشتری درک و برآورده می‌شوند.
  • نیازهای ذینفعان علاقه‌مند درک و ارزیابی می‌شوند.
  • سیاست کیفیت سازمان در مدیریت پروژه‌ها ادغام می‌شود.

هزینه دریافت گواهینامه ایزو 10006

کلیه گواهینامه های ایزو به شاخصه های متفاوتی بستگی دارند. ابتدا شما باید هدف مشخصی از اخذ گواهینامه ایزو 10006 داشته باشد که به وسیله آن بتوانید نه تنها در سطح شهر بلکه فعالیت خود را کاملا جهانی کنید. به همین خاطر ما به شما توصیه می کنیم قبل از سفارش گواهینامه ایزو 10006 با کارشناسان ایزو ارتباط برقرار کنید و هدفتان را برایشان شرح دهید تا بتوانند شما را به صورت تخصصی تری راهنمایی کنند.

در کل گواهینامه های ایزو به دو نوع IAF و غیر IAF تقسیم می شوند که هر کدام به نحوی در سازمان عمل می کنند به عنوان مثال شما یک شرکت پیمانکاری هستید و می خواهید در یک مناقصه شرکت کنید و لازمه ثبت نام شما داشتن گواهینامه ایزو می باشد به همین خاطر شما اقدام به اخذ گواهینامه ایزو 10006 می کنید و در این صورت لزومی به پیاد سازی الزامات تعیین شده آن ندارید. اما اگر بخواهید فعالیت خود را در سطح بین الملل گسترش دهید نیازمند یک گواهینامه معتبر که تحت نظارت سازمان IAF باشد، هستید.

دقت داشته باشید که این دو نوع از نظر هزینه و زمان اعطای گواهی تفاوت فراوانی با هم دارند که در مشاوره های رایگان توسط کارشناسان ما در گروه مشاورین سایت ایزو توضیحات بیشتری برای شما عزیزان داده می شود.

اصول اجرایی گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۶
اصول اجرایی گواهینامه ISO 10006

اصول اجرایی گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۶

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اصول بنیادی استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ قرابت بسیاری با اصول مدیریت کیفیت در خانواده ایزو ۹۰۰۰ دارد. در ادامه به برخی از این اصول کلیدی می‌پردازیم:

مشتری‌مداری

این استاندارد به‌طور واضح بر لزوم دستیابی به انتظارات مشتری و یا فراتر رفتن از آن برای تضمین موفقیت پروژه تأکید می‌کند.

رهبری اثربخش

فردی که رهبری پروژه را بر عهده می‌گیرد باید از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشد و برای اجرای فرآیندهای پیچیده و مدیریت بخش‌های مختلف سیستم آمادگی کامل داشته باشد.

تعریف وظایف و مسئولیت‌ها

ایزو ۱۰۰۰۶ بر تعیین وظایف روشن و مشخص برای تمام افراد درگیر در پروژه تأکید می‌کند تا هر یک از مسئولیت‌های خود به‌طور کامل آگاه باشند.

ایجاد روابط سودمند دوطرفه

برقراری شرایطی که در این استاندارد ذکر شده است، بستر سودآوری را برای مجموعه شما و مشتریان فراهم می‌کند.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهينامه ايزو 37001 | سیستم مدیریت ضد رشوه

رویکرد فرایندمحور

تمامی فرایندهای جاری در سیستم باید با رویکردهای استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ همسو و منطبق باشند.

تعهد به پیشرفت مداوم

با توجه به پویایی فرآیندهای موجود در مدیریت پروژه، سیستم شما به‌طور مداوم قابلیت پیشرفت و بهبود خواهد داشت که این امر مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

رویکرد قاطع در تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری در سازمان‌ها باید با جدیت کامل صورت بگیرد و اجرای تصمیم‌ها به تعویق نیافتد. با پیاده‌سازی اصول ایزو ۱۰۰۰۶، شاهد ارتقای کیفیت پروژه‌ها، افزایش رضایت مشتریان و بهبود عملکرد کلی سازمان خود خواهید بود.

سوالات متداول

ایزو 10006 به چه معناست؟

ISO 10006 یک استاندارد بین‌المللی است که راهنمایی‌هایی را برای مدیریت کیفیت در پروژه‌ها ارائه می‌دهد. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تدوین شده و به عنوان “سیستم‌های مدیریت کیفیت – خطوط راهنمای مدیریت کیفیت در پروژه‌ها” شناخته می‌شود.

هدف ISO 10006 کمک به سازمان‌ها برای افزایش کیفیت پروژه‌ها با استفاده از رویکردی سیستماتیک و مبتنی بر فرآیند است.

چه شباهتی بین ایزو ۱۰۰۰۶ و ایزو ۹۰۰۱ وجود دارد؟

تمرکز بر رضایت مشتری: هر دو استاندارد بر اهمیت رضایت مشتری تاکید دارند و سازمان ها را ملزم به شناسایی و برآورده کردن نیازها و انتظارات مشتریان می کنند.

رویکرد مبتنی بر فرآیند: هر دو استاندارد بر رویکرد مبتنی بر فرآیند برای مدیریت کیفیت تاکید دارند. این رویکرد شامل شناسایی، مستندسازی و مدیریت فرآیندهای کلیدی در سازمان است.

چرخه بهبود مستمر: هر دو استاندارد از چرخه بهبود مستمر (PDCA) به عنوان ابزاری برای ارتقای کیفیت استفاده می کنند. این چرخه شامل چهار مرحله برنامه ریزی، اجرا، بررسی و اقدام است.

تعهد به رهبری: هر دو استاندارد بر تعهد رهبری سازمان به کیفیت تاکید دارند. این تعهد شامل فراهم کردن منابع لازم، ایجاد فرهنگ مناسب و حمایت از بهبود کیفیت در تمام سطوح سازمان است.

تمرکز بر اثربخشی: هر دو استاندارد بر اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت تمرکز دارند. این به معنای آن است که سیستم باید به طور موثر در دستیابی به اهداف کیفیت سازمان عمل کند.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

با پیاده‌سازی استاندارد ISO 10006، سازمان‌ها می‌توانند به طور قابل‌توجهی کیفیت پروژه‌های خود را ارتقا داده و به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

برای دریافت استاندارد ایزو 10006 کافی است جهت مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در ارتباط باشید زیرا تمامی مراحل دریافت استانداردها و مدارک معتبر توسط کارشناسان این سایت انجام می شود و جای هیچ نگرانی نیست! برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191017212 تماس بگیرید.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید