مدارک لازم جهت گرفتن ایزو + مراحل و شرایط

مدارک لازم جهت اخذ گواهینامه ایزو

ممکن است در ذهن تمامی مدیران و کارفرمایان سوالات متعددی در خصوص گرفتن ایزو پیش آمده باشد، از این قبیل که مدارک لازم جهت گرفتن ایزو چیست؟ هزینه‌ی دریافت ایزو چقدر است؟ قوانین و مقررات دریافت آن به چه صورتی می‌باشد؟ آیا اخذ گواهینامه ایزو می‌تواند فوایدی را برای شرکت ما به دنبال داشته باشد یا نه؟

در واقع استانداردهای بین المللی، معیاری را برای تمام مشاغلی که با محصولات یا خدمات مختلف سروکار دارند تعیین می کند. این معیار مشخص می کند که روش صحیح انجام هر فرآیندی چگونه باید باشد. این استانداردها، با ارائه مشخصات محصولات، خدمات و سیستم ها به کسب و کارها کمک می کنند.

اخذ انواع گواهینامه های ایزو، در حقیقت یک نوع احراز هویت یا مهر تایید توسط شخص ثالث است. گرفتن ایزو و داشتن آن به وضوح بیان می کند که شرکت تحت نظر یکی از سیستم های مدیریت ISO بین المللی کار می کند.

13 دسته بندی رایج ISO

1- گواهینامه ISO 9001 تضمین می کند که سیستم مدیریت کیفیت مناسبی را در یک سازمان در تمام زمینه های کسب و کار پیاده سازی کرده اید.

2- گواهینامه ISO 14001 تضمین می کند که سازمان، سیستم مدیریت زیست محیطی را پیاده سازی کرده است. این امر باعث می شود صاحبان و مدیران کسب و کار بیشتر از مسئولیت های زیست محیطی خود آگاه شوند.

3- ISO 10012 الزامات عمومی را مشخص می کند و راهنمایی هایی را برای مدیریت فرآیندهای اندازه گیری، منطبق با استانداردهای بین‌المللی ارائه می دهد.

4- اخذ استاندارد ایزو 18001 (OHSAS) مشخص می کند که شرکت دارای سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت موثر است.

5- ISO 20000یک استاندارد جهانی است که الزامات لازم برای یک سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) را مشخص می کند.

6- گواهینامه ISO 22000 تضمین می کند که سازمان، مدیریت ایمنی مواد غذایی درستی دارد.

7- ISO 27001 الزامات ایجاد، پیاده سازی، نگهداری و بهبود مستمر یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را در چارچوب سازمان مشخص می کند.

8- گواهینامه ISO 31000 مربوط به مدیریت ریسک برای بهبود اثربخشی و کارایی عملیاتی است.

9- ISO 13485 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را مشخص می کند که در آن یک سازمان باید توانایی خود را برای ارائه تجهیزات پزشکی و خدمات نشان دهد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ گواهینامه ایزو در شیراز (مشاوره رایگان و هزینه ها)

10- ISO 17025 الزامات عمومی را برای صلاحیت انجام آزمایش ها و یا کالیبراسیون ها، از جمله نمونه برداری، مشخص می کند.

11- ISO 11135 الزامات توسعه، اعتبار سنجی و کنترل معمول فرآیند استریلیزاسیون اکسید اتیلن را برای دستگاه های پزشکی در هر دو محیط صنعتی و مراکز مراقبت های بهداشتی مشخص می کند. همچنین شباهت ها و تفاوت های بین این دو کاربرد را بیان می کند.

12- ISO 26000 راهنمایی هایی را در مورد اینکه چگونه کسب و کارها و سازمان ها می توانند به شیوه ای مسئولیت پذیر و اجتماعی عمل کنند، ارائه می دهد.

13- ISO 50001 سازمان‌ها را در تمام بخش‌ها، برای استفاده کارآمدتر از انرژی، از طریق توسعه یک سیستم مدیریت انرژی (EnMS) پشتیبانی می‌کند.

استانداردهای دیگری نیز وجود دارد، اما موارد ذکر شده در بالا همگی استانداردهای رایج و پرکابردی است که هر شرکت و سازمانی می تواند دریافت کند. در ادامه شرایط و  مدارک لازم جهت گرفتن ایزو را بیان می کنیم.

 اخذ گواهینامه ایزو در 7 مرحله

1- تشکیل جلسه برای تعیین وظایف مدیران و مسئولین ارگان ها

2- تهیه و تنظیم الزامات کلی و طرح ریزی نظام مدیریت کیفیت

3- شروع دوره‌های تخصصی و عمومی جهت آموزش ایزو

4- شناسایی شیوه‌ی فعالیت، اهداف سازمان، طراحی و تنظیم مستندات، روند کاری و مأموریت های مرتبط با ارگان

5- پیاده سازی مستندات، شیوه‌ی درست دستیابی به اهداف و خواسته‌های سازمان

6- بازبینی روند اجرایی و ممیزی داخلی

7- برپا کردن جلسات ممیزی اصلی

مدارک لازم جهت گرفتن ایزو | نحوه اعطای گواهینامه توسط مرجع ISO

مدارک لازم جهت گرفتن ایزو به این صورت است که ابتدا باید یک درخواست ثبت شود که در آن جزئیات مربوط به کسب و کار، از جمله آدرس، ماهیت کسب و کار و تعداد سال های فعالیت درج شده باشد.

سپس شرکت ایزو مرکزی مدارک را تأیید می کند و برای تأیید اینکه آیا شرکت واجد شرایط صدور گواهینامه است یا خیر، ممیزی انجام می دهد.

در مرحله آخ گواهی ISO توسط مرجع مناسب، برای سازمان شما صادر می شود و هر ساله ممیزی برای اطمینان از اینکه سیستم های مدیریت کیفیت مطابق با استانداردها هستند، انجام می شود.

شرایط و مدارک لازم جهت گرفتن ایزو

شرکت و یا فرد خواهان دریافت ایزو، با توجه به استانداردهای سازمان بین المللی ISO و اینکه چه نوع گواهینامه‌ای با چه هزینه ای لازم دارد، می تواند با کارشناسان ما به نشانی اینترنتی siteiso.com مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کند.

گواهینامه‌های ISO در دو نوع فوری و معتبر صادر می‌شوند. گواهینامه‌های معتبر ISO، تحت نظارت IAF قرار دارند و برای دریافت آنها، ابتدا باید مشاوره و پیاده‌سازی صورت بگیرد، سپس برای صدور گواهینامه اقدام کنید.

همچنین باید بدانید که گواهینامه‌های فوری نیازی به پیاده‌سازی و مشاوره ندارند و با درخواستی سریع و با هزینه و زمان کم می‌توانید آنها را دریافت کنید. این گواهینامه‌ها تنها برای تبلیغات و شرکت در مناقصات استفاده می‌شوند. برای هر کدام از این گواهینامه‌ها، باید مدارک مشخصی را تهیه کرده و به سازمان مربوطه یا شرکت صدور گواهینامه‌های ISO بفرستید.

این مقاله را حتما بخوانید:  خرید مدرک افسری ايمنی HSE + هزینه دوره hse

نمونه مدارک لازم جهت گرفتن ایزو

  • ارائه‌ی صورت جلسه‌ی اهداف اصولی سازمان
  • ارائه‌ی چک لیستی از اهداف تعیین شده
  • ارائه‌ی صورت جلسه‌ی ممیزی‌ها
  • جمع آوری مدارک انطباق
  • مدارک آموزش پرسنل بر اساس اهداف تعیین شده
  • ارائه‌ی نظام نامه‌ی متقاضی
  • ارائه‌ی گزارش نهایی ممیزی عدم انطباق
  • دریافت اطلاعات سازمان مانند نام برند و آدرس
  • مشخص کردن نحوه‌ی فعالیت سازمان متقاضی
  • ارائه چک لیست از تمامی مواد ضروری و قابل استفاده، نام کامل کالا و محصولات شرکت و نام تولید کننده برای سازمان های تولیدی
  • ارسال لوگوی شرکت (اختیاری)

مزایای اخذ ایزو 

  • تحقق یافتن اهدافت اصولی ارگان شما
  • استفاده‌ی بهینه و درست از موقعیت های به وجود آمده و شفافیت رویه های درون سازمانی
  • جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و شناسایی راه حلی برای رفع آنها
  • به صفر رسیدن عدم انطباق، بهره‌وری و پیشرفت ارگان
  • تاثیر مثبت گواهینامه ایزو بر روی هزینه‌های سازمان
  • رضایت مندی مشتریان و پرسنل مجموعه
  • بهبود نمودار رشد سازمان و تلاش برای ارتقای آن
  • ورود به بازارهای بین المللی
  • جلب اعتماد مشتریان
مزایای ایزو چیست
مزایای گرفتن گواهینامه ایزو برای شرکت ها

مدارک لازم جهت گرفتن ایزو | چه مراجعی مسئول صدور ایزو هستند؟

گواهی‌دهندگان ISO که با نام CBها شناخته می‌شوند، مراجع خصوصی هستند که باید تحت اعتبار سازمان استانداردسازی داخلی با نام اختصاصی ABها قرار بگیرند. همچنین این مراجع تحت اعتبار انجمن بین‌المللی IAF قرار دارند. بنابراین مدارک لازم جهت گرفتن ایزو به این سازمان ها ارسال می شود.

با توجه به مطالب ذکر شده در بالا در می یابیم که صدور گواهی ISO تنها به یک مرجع مربوط نیست و برای گرفتن ایزو باید چندین مرحله طی شود. CBهای خصوصی طبق استاندارد مربوطه، سخت‌گیری‌های لازم را برای حسابرسی و انجام ممیزی‌های داخلی به منظور گرفتن ایزو انجام می‌دهند.

نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه کنید، این است که مدارک موردنیاز جهت گرفتن ایزو می‌تواند با CBهای گواهی‌دهنده متفاوت باشد. به طور کلی، شما درخواست خود را ثبت می‌کنید سپس مدارک لازم ثبت ایزو (به انگلیسی: ISO Registration) را تهیه کرده و برای نهاد گواهی‌دهنده یا CB خصوصی ارسال می‌کنید.

متقاضیان جهت گرفتن گواهینامه‌ی معتبر ISO باید ابتدا بایداز مراکر مربوطه مشاوره گرفته و الزامات لاز را پیاده‌سازی کنند. سپس حسابرسان بررسی می‌کنند که آیا الزامات استاندارد ISO با زمینه‌ی فعالیت شما تطابق دارد یا خیر؟ بعد از تاییدیه، گواهینامه ISO برای شما صادر می‌شود.

هزینه صدور گواهینامه های ایزو

یکی از مسائل اساسی و حائز اهمیت درباره اخذ گواهینامه ISO، هزینه های مرتبط با آن است که برای کارفرمایان اهمیت بالایی دارد. هزینه های اخذ گواهینامه ISO به طور کلی توسط شرکت صادرکننده گواهینامه تعیین می شود و کاملاً متغیر است و به طور مداوم تغییر می کند.

همچنین مراجع بین‌المللی صدور گواهینامه ISO در خارج از کشور، صدور این گواهینامه را به ارز یورو انجام می‌دهند و قطعا این موضوع بر روی قیمت های داخلی نیز تاثیر می گذارد. با توجه به توضیحات ارائه شده در طول مقاله، متوجه می شویم که دریافت گواهینامه ISO به عنوان یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت در نظر گرفته می‌شود، اما باید در خصوص هزینه‌های صدور این گواهینامه، آگاهی کافی داشته باشید.

این مقاله را حتما بخوانید:  گواهینامه ایزو برای مناقصات (نحوه اخذ ایزو مناقصاتی)

هزینه مشاوره و پیاده‌سازی استانداردهای عمومی مانند ISO 9001 و ISO 18001 تقریباً در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان و برای استانداردهای تخصصی مانند ISO 17025 و ISO 17020 تقریباً در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است.

متقاضیان عزیزی که تمایل به دریافت گواهینامه ISO دارند، می‌توانند برای مشاوره و پیاده‌سازی انواع استانداردها، به کارشناسان مجرب ما در مجموعه سایت ایزو به نشانی siteiso.com مراجعه کنند. همچنین، برای اخذ گواهینامه ISO می‌توانید با شماره‌هایی که در وب‌سایت درج شده است، تماس بگیرید و هماهنگی لازم را انجام دهید.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای دریافت مشاوره جهت اخد انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب در مورد شرایط و مدارک لازم جهت گرفتن ایزو صحبت کردیم. با توجه به مطالب بالا در می یابیم که متقاضیان جهت اخذ گواهی ایزو، با تکمیل فرم پرسش‌نامه می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. همچنین گرفتن ایزو دارای شرایط و مقررات خاص خود است.

لازم به ذکر است که متقاضیان می توانند برای دریافت انواع گواهینامه‌های بین‌المللی به وب‌سایت ما یعنی سایت ایزو مراجعه کنند. همچنین می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره گرفتن ایزو و هماهنگی با مشاوران ما، با شماره‌های زیر تماس بگیرند.

سوالات متداول

1- چرا سازمان ها به گواهینامه ISO نیاز دارند؟

ISO تضمین می کند که محصولات و خدمات با استانداردهای بین المللی مطابقت دارند. این استاندارد می تواند رضایت مشتری را جلب کرده و به کسب و کارها کمک کند تا مزیت رقابتی کسب کنند. همچنین ISO تضمین می کند که فرآیندها به درستی دنبال می شوند و خطر شکست کسب و کار را کاهش می دهد.

2-  آیا باید دوره‌های آموزشی خاصی را گذراند تا بتوان گواهینامه ISO دریافت کرد؟

در برخی موارد، برای دریافت گواهینامه ISO، شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به استانداردهای ISO مورد نیاز است. این دوره‌ها بر اساس نوع استاندارد ISO و نیازهای صنعت مربوطه متفاوت است. بنابراین، برای کسب اطلاعات دقیقتر، بهتر است با یک سازمان آموزشی معتبر یا مرجع ISO مشورت کنید.

3- آیا باید سوابق کاری خاصی داشت تا بتوان گواهینامه ISO گرفت؟

در برخی موارد، سوابق کاری در زمینه مرتبط با استانداردهای ISO می‌تواند برای دریافت گواهینامه مفید باشد. اما نیاز به سوابق کاری خاص برای دریافت گواهینامه ISO به نوع استاندارد و نیازهای صنعت مربوطه بستگی دارد.

4-مدارک لازم جهت گرفتن ایزو چیست؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه ISO می‌تواند متناسب با نوع استاندارد ایزو و نیازهای صنعت مربوطه، متفاوت باشد. به عنوان مثال، ممکن است نیاز به ارائه اطلاعات شرکت، سیستم‌ها و فرآیندهای مربوطه، سوابق کاری، ارزیابی‌ها و دیگر مستندات مربوطه وجود داشته باشد.

رای دهید
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید