اخذ گواهینامه ایزو 22000 | سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی
شرح مختصر
استاندارد ایزو 22000
عنوان استاندارد: سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی
شماره استاندارد: ISO 22000:2018
تاریخ انتشار: سال 2018
سازمان انتشاردهنده: سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)
اهداف استاندارد: تعیین کیفیت و استاندارد در صنایع و محصولات غذایی
مزایا: افزایش کیفیت محصولات غذایی
اخذ گواهینامه ایزو

ایزو 22000 چیست؟ در دنیای کسب و کار پر سرعت و رقابتی امروزی، اطمینان از ایمنی و کیفیت محصولات غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب‌وکارهایی که در صنعت غذا فعالیت می‌کنند، رعایت استانداردهای بین‌المللی شناخته شده نه تنها یک الزام قانونی بلکه یک ضرورت استراتژیک است. یکی از این استانداردهای حیاتی ISO-22000 می باشد! در این راهنمای جامع، ما به عمق ISO-22000 می پردازیم، اهمیت، اصول کلیدی، استراتژی های پیاده سازی و مزایای بی شماری که ارائه می دهد را بررسی خواهیم کرد.

آنچه در این مطلب خواهید آموخت پنهان کردن سرفصل ها

گواهینامه استاندارد ايزو 22000 چيست؟

ISO 22000 یک استاندارد مرتبط با ایمنی مواد غذایی است که توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) توسعه یافته است. سیستم بین المللی مدیریت ایمنی غذا ISO 22000 مشتق کلی از استانداردهای سیستم کیفیت ISO 9000 است و برای کمک به تولید غذای سالم و ایمن تهیه شده است.

سیستم مدیریت ایمنی غذا ISO 22000 در سال 2005 به اجرا در آمد و از زمان شروع به کار جایگزین سیستم قابلیت اطمینان محصول HACCP شده است و بعد همه کاره به تولید مواد غذایی اضافه می کند.

با پذیرش استاندارد ISO 22000، نه تنها مرحله تولید، بلکه تمامی حوزه های فعالیت تجاری مواد غذایی ارزشمند و مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد سیستم مدیریت ایمنی غذا ISO 22000

ایمنی غذا یک سیستم کنترل تضمینی است که با وجود خطرات ناشی از غذا در نقطه مصرف مرتبط است. خطرات ایمنی مواد غذایی می تواند در هر مرحله از زنجیره غذایی رخ دهد. بنابراین ضروری است که کنترل کافی وجود داشته باشد و همه طرف ها باید تلاش مشترکی را در زمینه فعالیت تعریف شده به عنوان زنجیره غذایی انجام دهند.

ISO 22000 اصول سیستم تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی (HACCP) و مراحل پیاده سازی توسعه یافته توسط کمیسیون ملی کدکس مواد غذایی (UGKK) را یکپارچه می کند.

با توجه به سیستم HACCP، تجزیه و تحلیل خطر کلید یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی موثر است زیرا این تجزیه و تحلیل یک گام ضروری برای ایجاد اقدامات کنترلی می باشد.

استاندارد ISO 22000، ارزیابی تمامی خطرات پتانسیلی می باشد که ممکن است در زنجیره غذایی رخ دهد، از جمله خطراتی که احتمالاً با نوع فرآیندها و تسهیلات مرتبط باشد. بنابراین این استاندارد ابزارهایی فراهم می‌آورد که برای شناسایی و مستندسازی چرایی نیازمند کنترل خطرات هستند.

هدف اصلی استاندارد ISO 22000 ایجاد یک رویکرد مدیریتی است که از سلامت عمومی محافظت نموده و خود را به‌طور دائمی تجدید می‌کند.

4 اصل اساسی ISO 22000

1- تجزیه و تحلیل خطر

ISO 22000 تجزیه و تحلیل کامل خطرات بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی را که ممکن است در فرآیند تولید مواد غذایی وجود داشته باشد الزامی می کند. شناسایی این خطرات اولین قدم برای اطمینان از یک محصول نهایی ایمن است.

2- ارتباطات تعاملی

ارتباط موثر در سازمان و در سراسر زنجیره تامین مواد غذایی بسیار مهم است. ISO 22000 بر ارتباطات باز تاکید می کند تا اطمینان حاصل شود که همه طرف های درگیر از خطرات احتمالی و کنترل های لازم آگاه هستند.

3- مدیریت سیستم

پیاده سازی یک FSMS قوی مستلزم ایجاد، مستندسازی و نگهداری یک سیستم مدیریتی است. این سیستم باید جنبه های مختلفی از جمله سیاست ها، اهداف، فرآیندها و رویه ها را برای تضمین ایمنی مواد غذایی در برگیرد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 16128 | ویژه مواد آرایشی طبیعی، معدنی و ارگانیک

4- برنامه های پیش نیاز

ایزو 22000 اجرای برنامه های پیش نیاز را برای ایجاد محیطی مساعد تولید مواد غذایی ایمن ضروری می کند. این برنامه ها شامل بهداشت، کنترل آفات و اقدامات بهداشتی است.

مزایای دریافت گواهینامه ISO 22000 چیست؟

در این زمینه، برای شرکتی که در محدوده استاندارد ISO 22000 فعالیت می کند و گواهینامه ISO 22000 را دریافت کرده است، به شرح زیر می باشد:

  • با پیش بینی خطرات احتمالی از قبل، احتمال بروز موقعیت های نامطلوب را تقریباً به صفر می رساند.
  • شرکتی که تولید مواد غذایی قابل اطمینان را ارائه می دهد از تولید معیوب جلوگیری می کند.
  • با جلوگیری از تلفات محصول و خدمات، هزینه های تولید را کاهش می دهد.
  • از آنجایی که یک سیستم کنترل خودکار موثر ایجاد می کند، خطرات احتمالی را در این فرآیند حذف می کند.
  • کنترل موجودی را کارآمدتر انجام می دهد و بهبودهایی در زمان بندی توزیع وجود دارد.
  • با افزایش تعداد مشتریان، حجم کسب و کار را افزایش می دهد.
  • از آنجایی که با قوانین رسمی و استانداردهای کیفی مطابقت دارد، در ممیزی و کنترل با مشکلی مواجه نیست.
  • این برند به عنوان یک برند ارزشمند که به سلامت انسان در بین مشتریان خود و اقشار مختلف جامعه اهمیت می دهد، شناخته می شود.
  • رضایت مصرف کننده را با حساسیت خود نسبت به سلامت عمومی تضمین می کند و در این زمینه جایگاه خود را در بین برندهای پیشرو می گیرد.

ویژگی‌های استاندارد ایزو 22000

استاندارد ایزو 22000، تمامی جوانب مورد نیاز برای بهینه‌سازی و مدیریت ایمنی مواد غذایی را به طور جامع و دقیق توضیح داده است که این ویژگی‌های مهم را شامل می‌شود. در زیر به آنها اشاره می‌شود:

  • تطابق با شرایط HACCP
  • یکپارچه‌سازی با یک استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی در سطح جهان
  • فراهم‌کردن شرایط برای اخذ گواهینامه ایزو 22000 در داخل و خارج از کشور
  • ایجاد درک صحیح از اهداف HACCP در سراسر جهان
  • فراهم‌کردن شرایط برای ممیزی آسان‌تر سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی
  • اطمینان از مشتریان
  • فراهم‌کردن شرایط برای تولید بدون مشکلات و خطرات
  • جلوگیری از مشکلات شیمیایی و میکروبی که ممکن است به تولیدکننده آسیب بزند و آسیب‌های مرتبط با آن را ایجاد کند.

چگونه گواهینامه ISO 22000 را دریافت کنیم؟ | نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

برای دریافت گواهینامه‌ی ایزو 22000، باید به نکات زیر توجه کنید. تا زمانی که شرایط دریافت این گواهینامه را فراهم نسازید، نمی‌توانید از این استاندارد جهانی استفاده نمایید. برای بهره‌مندی از این گواهینامه، باید ایمنی محصولات خود را به سطح بالاتری ارتقاء دهید و بهترین و با کیفیت‌ترین نوع آنها را ارائه دهید. محصول شما باید از هر جهت دقیقاً بررسی و ایمنی آن به طور جدی مدنظر قرار گیرد. پس از تضمین ایمنی و سلامت مواد غذایی، می‌توانید به درخواست این گواهینامه اقدام نمایید.

علاوه بر این، کارکنان و کارمندان مجموعه‌ی شما که تصمیم به دریافت این گواهینامه می‌گیرند، باید با شرایط ایمنی آشنا باشند و در محل کار، به طور کامل از تدابیر ایمنی پیروی نمایند. آنها باید دوره‌های آموزشی مرتبط با نحوه نگهداری مواد غذایی، ایمنی و سلامت آن را گذرانده باشند.

گواهینامه‌ی ایزو 22000 تنها در صورتی صادر می‌شود که مشتری تمامی شرایط ضروری همچون سابقه‌ی موفق و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و سیستم مدیریت آن به نحوی عالی و مؤثر عمل کند؛ برنامه‌های پیشرفته‌ای داشته باشد.

این گواهینامه یک استاندارد تضمینی و مورد اطمینان است. می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر، این مدرک را دریافت کنید. داشتن این استاندارد جهانی تضمین می‌کند که محصول مورد نظر شما دارای ایمنی، سلامت و کیفیت بالا است.

شرکت هایی که می خواهند گواهینامه ISO 22000 را دریافت کنند، ابتدا باید برای کل فرآیند آماده باشند. یک شرکت دو گزینه برای دریافت گواهینامه سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی دارد. در اولین مورد از این گزینه ها، شرکت ها باید یک بخش در هویت سازمانی خود ایجاد کنند که با این موضوع برخورد کند. هدف این بخش عبارت است از:

  1. یکپارچه سازی استاندارد ایمنی مواد غذایی مطابق با مقررات
  2. تعیین دانش کلیه فرآیندهای زنجیره غذایی
  3. اطمینان از اعمال این اطلاعات در ساختار یکپارچه سازی

از آنجایی که این فرآیند یکپارچه سازی نیاز به دانش فنی دارد، یک مرحله آماده سازی باید در سطح مهندسی مواد غذایی انجام شود.

در صورت احراز صلاحیت های مورد نیاز استانداردهای ISO پس از طی مراحل آماده سازی فوق، شرکت متقاضی می تواند گواهینامه ISO 22000 را اخذ نماید. در صورتی که بررسی های لازم نشان دهد که شرکت آماده نیست، شرکت پس از مدت زمان اضافی، تحت مرحله اندازه گیری و ارزیابی جدید قرار می گیرد.

یکی از گزینه‌های دیگری که شرکت‌ها به منظور دریافت گواهی مدیریت ایمنی مواد غذایی در نظر دارند، همکاری با کسب و کارهای معتبری است. شرکت‌هایی که این مسیر را انتخاب می‌کنند، باید بدانند که این همکاری نقش مهمی در بهبود استانداردهای ایمنی مواد غذایی و ارتقاء سطح کیفیت و اعتماد مشتریان دارد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ استاندارد ایزو 31000 | سیستم مدیریت ریسک

می‌توانید با انجام مراحل زیر، با راهنمایی شرکت‌هایی که از آنها مشاوره دریافت می‌کنند، گواهینامه ISO 22000 را دریافت کنید:

  • تست انطباق با استانداردهای IOS
  • تکمیل رویه ها
  • نظارت و کنترل
  • فرآیند بازیابی اسناد

کاربران محترمی که تمایل به پیاده‌سازی استاندارد ایزو 22000 ویرایش 2018 و دریافت گواهینامه مرتبط دارند، اگر قبلاً نسخه 2005 این استاندارد را در سازمان خود اجرا کرده‌اند، مهلت سه سال از تاریخ انتشار نسخه نهایی جهت اقدام به جایگزینی و اجرای استاندارد ویرایش شده ایزو 22000:2018 و در نهایت برای دریافت گواهینامه ایزو 22000:2018 دارند.

مرجع دریافت گواهینامه ایزو 22000

مرجع خرید معتبر گواهینامه ایزو 22000، با ارائه بهترین خدمات بدون واسطه، به مشتریان در اخذ این گواهینامه با کمترین هزینه کمک می‌کند. مشتریان می‌توانند با تماس با این مراکز معتبر از خدمات آسان و مقرون به صرفه‌ی آنها بهره‌مند شوند و با بهترین شرایط اقدام به دریافت این گواهینامه نمایند.

بنابراین زمانی که مشتری با برترین و معتبرترین ارائه‌دهندگان ارتباط برقرار کند، می‌تواند به آسانی و بهترین شکل ممکن از بهترین خدمات بهره‌مند شود. شما می‌توانید از طریق مجموعه ما، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ را با بهترین قیمت و در کمترین زمان ممکن تهیه کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

مدارک لازم برای خرید گواهینامه ایزو 22000
مستندات لازم اخذ گواهینامه iso 22000

مدارک لازم برای خرید گواهینامه ایزو 22000 + مستندات

گواهینامه ISO 22000 یکی از اسناد بین‌المللی ضروری برای تعیین کیفیت و استاندارد در صنایع و محصولات غذایی است. این گواهینامه تقریباً در تمام مراکز لازم است تا اصالت و کیفیت محصولات را نشان دهد. به همین دلیل افراد بسیاری برای دریافت این گواهینامه به مراکز معتبر مراجعه می‌کنند.

مراکزی که گواهینامه ISO 22000 را فراهم می‌کنند، عموماً این مدارک را با شرایط آسان و قیمت‌های ویژه برای مشتریان ارائه می‌دهند. این مراکز بر اساس سطح تحصیلات و سابقه کار مشتریان، قیمت گواهینامه را مشخص می‌کنند.

مدارک موردنیاز برای دریافت گواهینامه ISO معمولاً متفاوت هستند. به عنوان مثال، یکی از مدارک اساسی برای آماده‌سازی، شرایط و محیط کاری مناسب در ایران است تا افراد بتوانند در مرحله اول به دریافت این گواهینامه اقدام کنند که این نکته بسیار ضروری است.

مدرک بعدی که لازم است، داشتن سیستم مدیریت کیفیت برای تهیه و دریافت گواهینامه ISO است. این گواهینامه بیشتر برای استاندارد سازی و تضمین کیفیت محصولات و صنایع ارائه می‌شود. افراد باید با داشتن یک سیستم مدیریت کیفی، به دریافت این گواهینامه اقدام کنند.

داشتن مستندات مرتبط با ISO 9001 یکی از دیگر مدارک موردنیاز برای دریافت گواهینامه ISO است. این مستندات باید با مدارک ارائه شده تطابق داشته باشند تا افراد بتوانند بر اساس آن‌ها به صدور گواهینامه ISO اقدام کنند و آن را برای متقاضیان صادر نمایند.

همچنین از نکات مهم اخذ گواهینامه ISO این است که مستندات مورد نیاز برای تهیه آن حداقل باید حدود ۴ هزار صفحه باشند. این صفحات شامل سیستم‌های مدیریتی و سیستم‌های ترکیبی هستند که باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند و برای گرفتن گواهینامه لازم است.

در این راستا، داشتن مدارک تحصیلی مخصوص نیز از مدارک موردنیاز برای اخذ گواهینامه ISO است. این مدارک باید از دانشگاه‌ها و مراکز معتبر تأمین شده باشند تا افراد بتوانند با استفاده از آن‌ها به موقع برای دریافت گواهینامه ISO اقدام کنند.

هزینه گواهینامه ایزو 22000

قیمت خرید گواهینامه ایزو 22000، خارجی معمولاً بسته به مدارک ارائه شده و نوع محصولات متفاوت است. به عنوان مثال، برای شرکت‌هایی که در صنایع پایین‌تر فعالیت دارند، با کمترین هزینه ارائه می‌شود اما برای شرکت‌هایی که تعیین کیفیت و استاندارد سازی دشوارتر است، رفع خطا در تولید محصولاتشان چالش‌آمیزتر بوده و گواهینامه با کیفیت بالاتر و هزینه‌ی بیشتر ارائه می‌شود.

عوامل موثر بر هزینه انواع گواهینامه ایزو 22000

هزینه دریافت گواهینامه ISO 22000 بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. برخی از عوامل کلیدی عبارتند از:

1- اندازه و پیچیدگی شرکت

اندازه و پیچیدگی یک سازمان نقش مهمی در تعیین هزینه صدور گواهینامه ISO 22000 دارد. شرکت های بزرگتر یا آنهایی که عملیات پیچیده فرآوری مواد غذایی دارند ممکن است به دلیل پیچیدگی اجرای تغییرات لازم برای برآورده کردن الزامات استاندارد، با هزینه های بالاتری روبرو شوند.

2- مشاوره و آموزش

بسیاری از سازمان‌ها تصمیم می‌گیرند تا از مشاورانی استفاده کنند که به آنها کمک کنند فرآیند صدور گواهینامه ISO 22000 را طی نماید. هزینه این مشاوران و هر برنامه آموزشی لازم می تواند به هزینه کلی گواهینامه کمک کند.

3- وضعیت فعلی سیستم مدیریت کیفیت

سیستم مدیریت کیفیت موجود در یک سازمان می تواند بر هزینه صدور گواهینامه ISO 22000 تأثیر بگذارد. اگر سازمان قبلاً یک سیستم تثبیت شده داشته باشد که با برخی از الزامات ISO 22000 هماهنگ باشد، ممکن است هزینه در مقایسه با تعمیرات اساسی سیستم کمتر باشد.

این مقاله را حتما بخوانید:  نحوه دریافت گواهینامه ایزو بدون ممیزی و پیاده سازی

4- نهاد صدور گواهینامه و مکان

انتخاب مرجع صدور گواهینامه و محل آن نیز می تواند بر هزینه صدور گواهینامه تأثیر بگذارد. سازمان‌های صدور گواهی‌نامه مختلف ممکن است ساختار هزینه‌های متفاوتی داشته باشند و تفاوت‌های منطقه‌ای در هزینه‌های خدمات نیز می‌تواند نقش داشته باشد.

تعیین هزینه دقیق

توجه به این نکته مهم است که ارائه هزینه دقیق برای گواهینامه ISO 22000 به دلیل متغیرهای ذکر شده در بالا چالش برانگیز است. برای به دست آوردن برآورد دقیق هزینه برای سازمان خاص خود، توصیه می شود با نهادهای صدور گواهینامه و مشاوران معتبر تماس بگیرید.

سوالات متداول در رابطه با استاندارد ایزو 22000 (سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی)

1- آخرین نسخه ISO 22000 چیست؟

آخرین نسخه به روز شده ISO 22000:2018 است.

2- ISO 22000 به چه معناست؟

استانداردی است که هدف آن تولید غذای ایمن در سراسر جهان است.

3- HACCP چیست و چه کاربردی دارد؟

HACCP یک سیستم قابلیت اطمینان محصول پیشرفته است که ایمنی مواد غذایی را در مشاغل مواد غذایی تضمین می کند. سیستم ایمنی مواد غذایی HACCP که از حروف اول ” تحلیل خطر” و “نقطه کنترل بحرانی” تشکیل شده است، با انجام تجزیه و تحلیل خطر، با هدف سالم‌تر کردن قابلیت‌های تولید کسب‌وکارها می‌باشد. سیستم ایمنی مواد غذایی HACCP نیز با هدف دستیابی به اهداف کسب و کارها همانند اطمینان از رضایت مشتری و بهبود فعالیت های آنها می باشد.

4- تفاوت بین ISO 22000 و ISO 9001 چیست؟

ISO 9001 به طور کلی یک استاندارد مدیریت کیفیت است و اساس استاندارد کیفیت یک سازمان را تشکیل می دهد. ISO 22000 یک استاندارد معتبر برای ایمنی و مدیریت مواد غذایی است.و در مسائل مربوط به ایمنی مواد غذایی و مدیریت منابع نظر دارد. در حالی که ISO 9001 یک استاندارد مدیریت کیفیت عمومی و ISO 22000 مجموعه ای از استانداردها است که فعالیت های کاری مواد غذایی و فرآیندهای مدیریت مواد غذایی را در نظر گرفته و توسعه می دهد.

5- نام شرکت دریافت گواهینامه ایزو 22000 چیست؟

برای دریافت گواهی باید به شرکت های ارزیابی بین المللی مراجعه کنید. کسب و کارهایی که می خواهند گواهینامه دریافت کنند پس از آن بازرسی و کنترل لازم را انجام می دهند. گواهی ISO 22000 توسط سازمان های معتبر استاندارد ترکیه و سازمان استاندارد بین المللی صادر می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای دریافت سند خود با ما تماس بگیرید.

6- آیا اخذ گواهی ایزو ISO 22000 اجباری است؟

صدور گواهینامه ISO 22000 اجباری نیست. با این حال، از آنجایی که استاندارد جهانی پذیرفته شده است، سندی است که به اعتبار و پتانسیل تجاری مشاغل کمک می کند. علاوه بر این، برخی از شرکت ها و تامین کنندگان مواد غذایی با سازمان هایی که دارای گواهینامه ISO 22000 هستند، همکاری می کنند. بنابراین اگرچه این سند اجباری نیست، اما مزایای زیادی برای مشاغل دارد.

7- هزینه صدور گواهینامه ایزو 22000 چقدر است؟

قیمت گواهی ISO 22000 بسته به ویژگی های کسب و کار متفاوت است. معیارهایی مانند حجم کسب و کار و تعداد کارکنان از جمله عوامل تعیین کننده در قیمت اسناد هستند. برای دریافت اطلاعات به روز در مورد قیمت سند می توانید با نهادهای ارزیابی انطباق و شرکت های مشاوره تماس بگیرید.

8- دریافت اسناد ISO 22000 چقدر زمان بر است؟ مدت اعتباراین اسناد چقدر می باشد؟

  • کسب و کارهایی که مراحل آماده سازی را تکمیل می کنند می توانند این سند را به طور متوسط ​​بین 15 تا 20 روز دریافت کنند.
  • مدت اعتبار گواهینامه ISO 22000 به 3 سال محدود می شود. سازمان هایی که مقدمات لازم را انجام داده اند می توانند پس از 3 سال مجددا دوره گواهی را تمدید کنند؛ سازمان هایی که گواهینامه دارند هر ساله مجددا بررسی و ممیزی می شوند.

سایت ایزو بهترین انتخاب برای اخذ انواع استانداردهای بین‌المللی

در این مطلب استاندارد ایزو 22000 را معرفی کردیم. به طور کلی ISO 22000 ابزاری قدرتمند برای سازمان های فعال در صنایع غذایی است که ایمنی مواد غذایی را ارتقا می دهد و رشد بازار را امکان پذیر می کند. با ادغام اصول آن، کسب و کارها می توانند شهرت خود را افزایش دهند، مزیت رقابتی به دست آورند و مهمتر از همه، ایمنی و رفاه مصرف کنندگان در سراسر جهان را تضمین کنند. این یک گام فعال به سمت یک زنجیره تامین مواد غذایی ایمن تر و قابل اطمینان تر است.

تمامی مراحل دریافت گواهینامه استاندارد ایزو 22000 توسط کارشناسان سایت ایزو می تواند انجام شود و نیاز به هیچ نگرانی نیست! برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191017212  تماس بگیرید.

رای دهید
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Buttonتماس بگیرید