انجام انواع استانداردهای کنترل کیفیت

استانداردهای کنترل کیفیت

درباره گواهینامه استانداردهای کنترل کیفیت بیشتر بخوانید: از کجا می توانم درباره حسابرسی استاندارد های ایزو کنترل کیفیت اطلاعات بیشتری کسب کنم؟ انجام انواع استاندارد های کنترل کیفیت چگونه صورت می گیرد و چه استاندارد هایی مشمول این تعاریف می شوند؟
مطمئنا بیشتر متقاضیان مدیران یک سازمان هستند و قصد دارند سیستم های کنترل کیفیت را در جهت توسعه و پیشرفت سازمان پیاده سازی و اخذ نمایند اما اطلاعاتی در خصوص نحوه پیاده سازی و اجرا آن ندارند.
ما اینجاییم تا تمامی فرآیند دریافت استاندارد های کنترل کیفیت را برای شما شرح دهیم و با کلیات آن آشنا شوید تنها کافیست صفحه ما را دنبال کنید و با کلیات اطلاعات داده شده هماهنگ شوید و هدفتان را از اخذ چنین استاندارد هایی مشخص کرده باشید زیرا این روند به انتخاب استاندارد مطمئن با اعتبار بین المللی کمک می کند. پشتیبانی سیستم های کنترل کیفیت حسابرسی را می توان در وب سایت گروه مشاورین سایت ایزو دریافت نمود. این یک گروه غیررسمی از کارشناسان سیستم کنترل کیفیت، حسابرسان و متخصصان ایزو و انجمن بین المللی اعتباربخشی است که می توان شما را در زمینه های مختلف از مشاوره گرفته تا اخذ گواهینامه های ایزو راهنمایی کنند. ( بیشتر مطالعه کنید _ بهتر انتخاب کنید )
استانداردهای کنترل کیفیت

تعریف کنترل کیفیت:

کنترل کیفیت از کیفیت محصولات و خدمات در صنعت و ارائه خدمات پشتیبانی می کند. در بسیاری از جاها، استراتژی که بر اساس آن کنترل کیفیت استوار است این بود که یک سیستم کنترلی توسط بدنه های آزمایش و کنترل در فرآیند تولید اطمینان حاصل می کند که محصولات دارای مشخصات هستند و طبق الزامات تعیین شده از سوی سازمان ایزو کنترل می شوند و تولید آن ها صورت می گیرد.

این مقاله را حتما بخوانید:  اخذ مدرک ایزو 9001 تحت اعتبار iaf

سازمان بین المللی استاندارد سازی ایزو مسئولیت توسعه و ارتقای استانداردهایی را بر عهده داشته است که به عنوان پارامتر هایی در زمینه کیفیت بین المللی در محصولات، خدمات، سیستم های تولید و موادی عمل می کنند که در خدمت ارزیابی محصول نهایی هستند. مانند ارزیابی فرآیند و اجرای رویه های جدید که بسته به مواد محصول، کالا یا خدمات، ایمنی و کیفیت بهتری را ارائه می دهد.

از مهم ترین استاندارد های سیستم کنترل کیفیت می توان به خانواده ایزو 9000 اشاره کرد که پر تقاضاترین آن ها استاندارد ایزو 9001 است که  هدف اصلی آن مدیریت کیفیت محصولات و کالاهای تولید شده می باشد. ایزو 9001 سیستم کنترل کیفیت چیست؟ و چه نقشی را در سازمان ها ایفا می کند؟
ایزو 9001:2015 الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را زمانی مشخص می کند که یک سازمان:
الف) شایستگی کامل خود را برای ارائه محصولات و خدماتی بروز به مشتری نشان دهد.
ب) و با هدف افزایش رضایت مشتری از طریق استفاده مؤثر از سیستم، از جمله فرآیندهای بهبود سیستم و اطمینان از انطباق با مشتری و الزامات قانونی و نظارتی قابل اجرا دقت داشته باشید تمام الزامات ایزو 9001:2015 عمومی هستند و برای هر سازمانی، صرف نظر از نوع یا اندازه آن، یا محصولات و خدماتی که ارائه می دهد، قابل اجرا هستند.

آیا سازمان من به استاندارد های کنترل کیفیت نیاز دارد:

امروزه با توجه به نیاز جامعه متقاضیان زیادی هستند که به سیستم های کنترل کیفیت احساس نیاز می کنند. بررسی عملکرد سیستم یک بخش حیاتی از کنترل کیفیت یا استاندارد ایزو 9001 است. توصیه می شود که یک سازمان معتبر را برای انجام ممیزی های داخلی جهت بررسی نحوه عملکرد سیستم مدیریت کیفیت خود انتخاب کنید. اما این را در نظر داشته باشید که یک سازمان ممکن است تصمیم بگیرد که از یک نهاد صدور گواهی مستقل دعوت کند تا تأیید کند که مطابق با استاندارد است، اما هیچ الزامی برای این کار وجود ندارد. از طرف دیگر، ممکن است از مشتریان خود دعوت کند تا خودشان سیستم کیفیت را بررسی کنند.

این مقاله را حتما بخوانید:  راهنمای اخذ مدرک HSE (حقیقی) مدرک ایمنی و بهداشت حرفه ای

سازمان هایی که به دنبال موفقیت پایدار از طریق اجرای سیستم کنترل کیفیت هستند:

  • مشتریانی که به دنبال اعتماد به توانایی سازمان برای ارائه مداوم محصولات و خدمات مطابق با نیازهای خود هستند.
  • سازمان هایی که به دنبال اطمینان در زنجیره تامین خود هستند که الزامات محصول و خدمات آنها برآورده خواهد شد.
  • سازمان ها و طرف های ذینفعی که به دنبال بهبود ارتباطات از طریق درک مشترک از واژگان مورد استفاده در مدیریت کیفیت هستند.
  • سازمانهایی که ارزیابی انطباق را بر اساس الزامات ایزو 9001 انجام می دهند.
  • ارائه دهندگان آموزش، ارزیابی یا مشاوره در مدیریت کیفیت؛
  • توسعه دهندگان استانداردهای مرتبط
    استانداردهای کنترل کیفیت

استاندارد های کنترل کیفیت که قابل ادغام با ایزو 9001 هستند:

ایزو دارای طیف وسیعی از استانداردها برای سیستم های مدیریت کیفیت که بر اساس ایزو 9001 و سازگار با بخش ها و صنایع خاص می باشد. این استاندارد ها شامل:

  • ایزو 13485:2016 (سیستم کنترل کیفیت در زمینه تجهیزات پزشکی)
  • ایزو 45001:2018 (سیستم کنترل کیفیت در زمینه حفاظت از محیط زیست)
  •  ایزو 22163:2017 (سیستم کنترل کیفیت در زمینه کاربردهای راه آهن شامل الزامات سیستم مدیریت تجاری برای سازمان های ریلی)
  •  ایزو 29001:2020 (سیستم های کنترل کیفیت در زمینه صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی که دارای الزامات مدیریت کیفیت خاص بخش هستند)
  •  ایزو IEC/IEEE 90003:2018 (سیستم کنترل کیفیت در زمینه مهندسی نرم‌افزار دارای دستورالعمل‌هایی برای کاربرد ایزو 9001:2015 در نرم‌افزارهای کامپیوتری)
  • و ….

وظایف استاندارد های کنترل کیفیت:

سیستم های کنترل کیفیت مسئول اطمینان از اینکه فرآیند های سازمان، تولید محصولات و ارائه خدمات مطابق با الزامات و شرایط استاندارد های مدیریت کیفیت قابلیت ردیابی اندازه گیری ها دارد. انتخاب سیستم های کنترل کیفیت برای هر سازمان بدون در نظر گرفتن اندازه بزرگی یا کوچکی سازمان، نوع فعالیت و محیطی که در آن قرار دارد امری کاملا ضروری و مهم به شمار می آید. حال قصد داریم به تعداد محدودی از وظایف استاندارد های مدیریت کیفیت بپردازیم و بیشتر با این استاندارد ها آشنا شویم:

  • تعریف و اجرای مفاهیم آزمون سیستماتیک
  • مشارکت در ایجاد طرح های کنترل تولید
  •  مشارکت در ایجاد فرآیند تولید
  • بخشی از تیم چند رشته ای در توسعه محصول و فرآیند
  • تضمین کیفیت محصول و خدمات با نظارت بر فرآیندها و گردش کار
  • حصول اطمینان و نظارت بر اجرای صحیح معاینات
  • آموزش کارکنان مطابق با الزامات کنترل کیفیت
  • انطباق با الزامات خاص مشتری
  • پردازش شکایات خارجی با استفاده از روش های مناسب جهت رسیدگی به نارضایتی مشتریان
  • اجرای مدیریت شکایات در تامین کنندگان
  • ارتباط با مشتری در مورد موضوعات مرتبط با کیفیت محصولات
  • ایجاد گزارش نمونه اولیه آزمایش مواد و محصولات تولید شده
    استانداردهای کنترل کیفیت
این مقاله را حتما بخوانید:  سفارش استاندارد ایزو ۱۵۱۸۹

راه حل اخذ استاندارد های کنترل کیفیت:

حال که با الزامات و وظایف استاندارد های کنترل کیفیت آشنا شدید مطمئنا کنجکاو هستید که اخذ چنین استاندارد هایی توسط گروه مشاورین سایت ایزو چگونه امکان پذیر می باشد و هزینه سرمایه گذاری آن چقدر است! ابتدا باید بدانید هزینه های دریافت استاندارد های ایزو بستگی به هدف شما دارد که این استاندارد را برای انجام چه کاری می خواهید و آیا فقط با هدف اخذ گواهینامه ایزو ثبت سفارش می کنید و یا قصد دارید کلیه الزامات آن را مطابق با دستورات تعیین شه پیاده سازی کنید؟

برای انجام این روند شما کافیست به یکی از مشاوران ما در سایت ایزو ارتباط برقرار کنید و هدفتان را از اخذ ایزو برایشان بیان کنید وی اطلاعات دقیق تری در خصوص پرداخت هزینه های اخدر اختیار شما قرار می دهد. اگر قصد دارید گواهینامه های ایزو کنترل کیفیت اخذ نماید تنها با ارسال مشخصات فردی و سازمان خود قدم اول را برای این فرآیند را بر دارید پس فرصت را از دست ندهید و با ما تماس بگیرید.

 

رای دهید
guest
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدیه

سلام خدا قوت، در این مقاله تمامی فرآیند دریافت استاندارد های کنترل کیفیت به خوبی بیان شده بود ممنون بسیار استفاده کردم. موفق و پیروز باشید.

مصطفی سلطانی

من از مشاورین این سایت استفاده کردم بسیار خوب به من مشاوره دادن و من از همین سایت برای دریافت استاندارهای کنترل کیفیت اقدام کردم.

سبحان آسوده

سلام دوستان کسانی که به دنبال دریافت استاندارهای کنترل کیفیت هستند پیشنهاد می کنم که از همین سایت اقدام کنن، من که بسیار راضی بودم.

وحیده جابریان

سلام وقت بخیر، گرفتن استاندارهای کنترل کیفیت چقدر زمانبر است؟

کیهان حاتمی

سلام خدا قوت، ممنون از مطالب بسیار مفیدی که در این مقاله با کاربران به اشتراک گذاشته اید.

صادق رازی

سلام و درود خدمت شرکت مجرب شما.. واقعا با جستجو در مقالات شما بسیار عالی بود و جای سوال زیادی نمی‌ماند امیدوارم بتونم از خدمات شما بهره مند شوم با تشکر فراوان

Call Now Buttonتماس بگیرید